212 Amsterdam van Richard en Thomas

woensdag 21 februari 2018

De vrijheid en creativiteit die bij het ondernemerschap hoort vinden we heerlijk. Precies doen wat en hoe jij het wilt.

Wat is het leukste dat je gedaan hebt afgelopen week? (prive of zakelijk)

Op dit moment zitten we midden in de verbouwing van het pand. Er wordt keihard gewerkt en elke dag worden er enorme sprongen gemaakt. Het hoogtepunt deze week was de installatie van de keuken. Het allerbelangrijkste onderdeel van onze zaak, zeker gezien het ‘no table concept’. De keuken is hét centrale middelpunt waar onze gasten letterlijk aan zullen lunchen en dineren.

Hoe is de naam Restaurant 212 ontstaan?

212 is de hoofd area code van Manhattan, New York City. Die vibe die daar heerst, dat wereldse en ‘buzzing’ gevoel is wat ons inspireert. Daarbij is ons restaurant gelegen aan de Amstel op nummer 212.

Waarom ben je ondernemer geworden?

De vrijheid en creativiteit die bij het ondernemerschap hoort vinden we heerlijk. Precies doen wat en hoe jij het wilt.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Gasten zitten straks aan een omringende bar, maar schuiven eigenlijk direct aan het aanrechtblad aan. Op dit niveau is dat wel onderscheidend. In Hamburg en New York heb je soortgelijke concepten, maar we maken hier wel ons eigen ding van. We willen contact maken. Producten laten zien, vertellen hoe een gerecht in elkaar zit, een beleving creëren.

Waarom komen klanten naar jouw zaak?

We willen high-end eten van etiquettes ontdoen. Geen wijnarrangementen, geen chefsmenu. Maar vijf dagen in de week goed eten, goede muziek, goed gezelschap. Een beleving en een hele mooie avond uit.

Wat zie je als grootste uitdaging?

Een eigen restaurant opzetten en runnen is wel even andere koek dan ‘alleen’ chef zijn. Er komt zoveel bij kijken. Deze hele verbouwing bijvoorbeeld. Zorgen dat alles af is en klopt binnen deze beperkte hoeveelheid tijd is een flinke uitdaging!

Welke toeleveranciers / groothandels hebben jullie en waarom hebben jullie voor deze gekozen?

De hoge kwaliteit die we straks willen gaan neerzetten valt of staat met de juiste ingrediënten en producten. We zijn dan ook enorm selectief met welke leveranciers we samen werken. Een daarvan is Vanilla Venture. Hun producten zijn van de hoogste kwaliteit. Om dezelfde reden werken we voor wild en gevogelte samen met Amsterdammer Pieter van Meel.

Met welke merken en producten werken jullie het liefst en waarom?

Bij 212 zijn de wijnen straks even belangrijk als de gerechten zelf. We willen gasten kennis laten maken met onbekendere en exclusieve wijnen. In plaats van de wijnkaart te laten zien, nemen we gasten graag mee naar de wijnkelder waar ze rustig rond kunnen kijken en een keuze kunnen maken. Voor het aanbod van de wijnen zullen we samenwerken met bijvoorbeeld Imperial, een specialist op het gebied van Oostenrijkse-, Duitse- en Hongaarse wijnen.

Heb je nog een goede tip voor collega ondernemers?

Zeker bij een verbouwing krijg je te maken met heel veel partijen die je van alles wijs kunnen maken. Zo wisten we echt niet wat een redelijke prijs was voor een passende vloer bijvoorbeeld. Laat je niet gek maken door tijdsdruk en bekijk rustig meerdere offertes alvorens je een beslissing neemt.

Wat zijn jouw inspiratiebronnen?

We hebben ons laten inspireren door internationale restaurants als Brooklyn Fare, The Table en DiverXo. We wist het al lang. Als we een eigen zaak zouden open, moet het zoiets worden.

Meer informatie: www.212.amsterdam

Stem nu op deze horeca ondernemer! Ga naar onze Facebookpagina en like en/of share dit artikel. Degene met de meeste likes en shares wint de award van “Meest Inspirerende Horeca Ondernemer”

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen