Christophe Ysewyn general manager van Hotel Pilar

woensdag 14 februari 2018

Onze leveranciers zijn:

Naar leveranciersovericht

Op dit moment wil ik niets liever dat Hotel Pilar een vaste waarde wordt in de stad. Geen vluchtige horeca maar een referentie in de stad.

Hoe is de naam Hotel Pilar ontstaan?

Pilar is de naam van het ship van Hammingway die hij naar zijn toenmalige muze en vrouw heeft genoemd. Daar naast stond de naam in onze top 3 mochten we ooit een dochter krijgen. De andere twee hebben de ouders van onze petekinderen gebruikt voor hun dochters. De top die is dus compleet.

Wanneer begon je als ondernemer en hoe zagen de begindagen eruit?

Ik ben al enkele jaren als manager van verschillende kleine hotels actief. Mijn partner Sam heeft al 5 jaar zijn eigen interieur architecten kantoor. De voorbij jaren gingen we opzoek naar een plaats waar we beiden onze passie in konden laten uitblinken en zo kwam het huidige Hotel Pilar op onze weg. Na heel wat onderhandelen en een grondige voorstudie hebben we het hotel voorbije zomer overgenomen. Na een strakke renovatieplanning in tijd en budget hebben we het hele project tegen december 2017 afgerond. Het waren hevige en drukken maanden. Wij focussen nu op de operationele organisatie en het fijne team waar we mee werken om van Pilar een succes te maken.

Wat vond je als ondernemer de grootste uitdaging?

Je passie over brengen aan je leveranciers en medewerkers. Zorgen dat alle neuzen in dezelfde richting wijzen en iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft. Gebaseerd op een goed buikgevoel maar met een weldoordacht en duidelijk financieel plan.

Heb je ook iets kunnen leren van andere ondernemers?

Uiteraard. Openheid met een brede basis. Ik geloof dat je hele team op de hoogte mag zijn van het welzijn van de onderneming. Temeer omdat zij mee aan de basis liggen van het al dan niet succesvol maken van je onderneming. Dat zij begrijpen dat er tegenover opbrengsten ook kosten staan en dat je uitlegt waarom je een bepaalde keuze maakt. Wij trachten een zo horizontaal mogelijke structuur te implementeren met een gedeelde verantwoordelijkheid onder het team.

Wat is je missie en wat zou je graag nog willen bereiken?

Op dit moment wil ik niets liever dat Hotel Pilar een vaste waarde wordt in de stad. Geen vluchtige horeca maar een referentie in de stad. Als ik dat heb bereikt zien we wel weer verder.

Als je advies mag geven aan je 20-jarige zelf, wat zou dat zijn?

Weer assertiever, eis meer van jezelf en de mensen rondom jouw. Geen compromissen maken. Niemand komt jouw hand vasthouden. It’s all in your hands!

Als je dit bedrijf niet zou hebben, wat zou je dan doen?

Dat zou ik zo niet kunnen zeggen maar ongetwijfeld een job in hospitality.

Welke leveranciers hebben jullie?

Dat is een hele brede vraag. Gezien wij een heel breed aanbod hebben. Wij werken met leveranciers in de retail voor onze shop aangevuld met leveranciers voor het hotel waaronder kuisploegen, wasserijen, leveranciers voor de guest supplies, als ook de leveranciers voor wat betreft het distributienetwerk. Voor de foodbar hebben we een lijst aan non-food leveranciers maar de belangrijkste focus ligt daar vooral op de food.

Leveranciers waar wij mee samenwerken zijn:
– Le Labo
– Cuore di Puglia
– Blycolin
– Caffenation
– Despert
– Ad Bibendum
– Metro
– Pozzovino
– International Hotel Supplies
– Vawi

Waarom werken jullie juist met deze leveranciers?

De selectie aan leveranciers ligt hem vooral in de flexibiliteit, ondersteuning, kwaliteit en vertrouwen. Ik heb een onderneming die erg fluctueert met de marktvraag, de conjunctuur of het weer heb je leveranciers nodig die de markt begrijpen en die zich flexibel opstellen. Vertrouwen is daarnaast één van de grootste factoren. Je kan niet van ieder product dat toekomt nawegen of het wel het effectief aangerekende aantal kilo’s is. We doen steekproeven uiteraard maar vertrouwen moet er zijn. In twee richten geldt dat trouwens.

Met welke merken en producten werken jullie het liefst en waarom?

Ik geeft 1 voorbeeld want de lijst aan producten is echt te lang. Voor onze guest supplies, dat zijn de zeepjes op de kamers werken wij met Le Labo. Een cosmetica merk van New York en Grasse met uiterst goede geuren die allemaal biologisch en dermatologisch getest zijn. Na een lange zoektocht naar producten van een hoge kwaliteit, met de juiste branding en kwaliteit zijn we bij hen terecht gekomen en gelukkig maar want als onze gasten zijn er dol op.

Welke tip(s) heb jij voor andere horeca ondernemers?

Volhard in wat je doet, je visie doorzetten en niet te snel buigen voor wat de markt zegt dat de norm is, luister naar je medewerkers en laat hen participeren in het ondernemingsproces.

Voor meer informatie: www.hotelpilar.be

Stem nu op deze horeca ondernemer! Ga naar onze Facebookpagina en like en/of share dit artikel. Degene met de meeste likes en shares wint de award van “Meest Inspirerende Horeca Ondernemer”

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen