Didier Tomassen van Le Virage Maastricht

maandag 15 oktober 2018

De zaak draait inmiddels erg goed en ik heb elk jaar de omzet nog weten te plussen t.o.v. het eerdere jaar.

Vertel eens wat meer over jezelf en jouw zaak?

Mijn naam is Didier Tomassen (40). Afgestudeerd aan Hogeschool Zuyd Facility Management. Altijd in de horeca gewerkt als bijbaan. Gevraagd door goede vriend om zaak mee op te zetten op Vrijthof genaamd 043 in 2006. Dit heb ik 3 jaar gedaan (met altijd een eigen zaak in het achterhoofd). In 2009 deed zich de kans voor om Le Virage over te nemen. Beneden een restaurant gedeelte met 38 zitplaatsen, buiten een terras met (sinds dit jaar) 36 zitplaatsen. Boven de zaak ligt ons hotel met 4 stadssuites. Toen ik in 2009 de sleutel kreeg was de zaak meer dood dan levend en is in het 1e jaar vrijwel alles kapot gegaan. Toen heb ik wel eens vaker gedacht “waar ben ik aan begonnen”. Met doorzetten, hard werken en uiteraard omringen met goed personeel heb ik de zaak draaiende gekregen. Mijn ouders hebben mij altijd gesteund en waren in het begin ook veel achter de schermen bezig. In 2015 is mijn vriendin Kyra (29) mee komen werken in de zaak. Zij zorgt echt voor de vrouwelijke “touch” in de zaak, iets wat een dergelijke horecazaak echt nodig heeft naar mijn mening. Verder werkt ze mee op de vloer en doet zij ook veel achter de schermen, helpt en steunt zij mij altijd. Begin volgend jaar verwachten wij ons eerste kindje.

De zaak draait inmiddels erg goed en ik heb elk jaar de omzet nog weten te plussen t.o.v. het eerdere jaar. Nu is het een kwestie van blijven bijsturen en nadenken om zo efficiënt mogelijk te draaien. Afgelopen jaar hebben wij de keuken compleet verbouwd en is alles, maar dan ook alles vernieuwd. Een flinke investering maar het betaald zich nu al uit in efficiëntie waardoor wij meer couverts kunnen wegzetten. Op dit moment ben ik bijvoorbeeld bezig met de vergunning (heel moeilijk in Maastricht) voor een luifel met terrasverwarming zodat wij het terrasseizoen nog langer kunnen rekken. De keuken staat onder leiding van Richard Boelen die inmiddels al weer 2 jaar bij Le Virage werkt. Samen met zijn brigade (allen al meer dan 5 jaar in dienst en sommigen inmiddels al 10 jaar) vormen zij een super team. Wij serveren klassieke bistro gerechten, denk aan zwezerik, steak tartaar, bavette, crêpe suzette etc. Alles in onze keuken wordt huisgemaakt met enkel verse en seizoensgebonden producten. De vaste kaart is daarom ook klein, met 5 voor – en hoofdgerechten. Daarnaast hebben wij enkele klassiekers en dagelijks wisselende gerechten en een 3-gangen menu voor 34,50 euro. Op elke laatste maandag vd maand hebben wij Carte Blanche. Dan serveren wij enkel een 3-gangen verrassings-menu en kookt de keuken de kastjes leeg. Inmiddels hebben wij veel gasten die hier speciaal voor komen. Het hotel boven het restaurant draait ook erg goed en hier hebben wij op dit moment een bezetting van een kleine 80%. Ondanks dat wij slechts 4 kamers hebben is dit echt een aparte tak van de zaak maar dit zorgt voor een leuke afwisseling. In principe doen wij in het hotel alles zelf, met op de drukkere tijden een dame die de kamers poetst zoals geen ander. De kamers zien er altijd op en top uit en dat moet ook.

Hoe is de naam Le Virage ontstaan?

Om eerlijk te zijn had deze zaak de naam al. Le Virage is Frans voor de bocht. Wij liggen in een bocht aan het mooiste plein van Maastricht; het OLV plein. Ik had het idee al voor de Franse bistro dus de naam is gebleven.

Waarom ben je ondernemer geworden?

Mijn opa en oma waren ondernemer, mijn ouders waren/zijn ondernemer. Ik ben er mee opgegroeid en het zit denk ik in mijn bloed. De vrijheid die je hebt is heel fijn en soms toch ook wel confronterend. Alles wat je doet, bepaald direct het verdere verloop van de zaak zowel positief als negatief. En juist dat is eigenlijk ook weer het mooiste.

Wat maakt jouw zaak uniek?

De sfeer, uitstraling, personeel en uiteraard de prijs/kwaliteit verhouding. Goed eten voor een mooie prijs met persoonlijke service en heel veel vaste gasten, het bestaat nog! Wij zijn een bistro met de drempel van een eetcafé en de kwaliteit eten/service van een restaurant. Ook de ligging is, wat mij betreft, geweldig. We liggen aan het begin van het Jekerkwartier, dit is het oudste gedeelte van Maastricht, en vormen dus eigenlijk de toegangspoort tot dit gebied. We liggen een beetje aan de “zijkant” waardoor wij lekker veel ruimte hebben op ons terras en je alles en iedereen voorbij ziet flaneren. Met het nieuwe grote terras en de luifel in het vooruitzicht gaan wij straks ook overdag open. Je zit dan als gast midden in het centrum maar dan toch buiten de grote stroom toeristen.

Waarom komen klanten naar jouw zaak?

Wij zijn inmiddels bijna 10 jaar bezig en ik heb nooit bespaard op kwaliteit en aandacht. Het klinkt wellicht arrogant, maar men weet dat je bij Le Virage gewoon altijd goed eet. Wij hebben dan ook veel vaste gasten. Heel vaak komen gasten weer bekenden tegen bij ons in de zaak. We hebben wel eens avonden dat eigenlijk iedereen elkaar wel ergens van kent, dat zijn de mooie avonden. Maastricht is maar een dorp en als je ergens lekker kunt eten gaat dit snel rond onder de locals. Keerzijde is dat als het niet goed is, dan gaat het nog sneller rond. We hebben het vrijwel altijd druk ;-).

De gasten die niet zo bekend zijn in Maastricht moeten ons een klein beetje zoeken in de drukte van de stad. Daarom besteden we veel aandacht aan de uitstraling van buiten. Vooral mijn vriendin Kyra is hier erg goed in. We zorgen ervoor dat alles er altijd strak uitziet. Als de gasten dan ook nog eens een gezellige en lekkere avond hebben gehad heb je ook de beste mond tot mond reclame.

Wat zie je als grootste uitdaging?

Elke dag moet alles kloppen en moeten alle gasten tevreden en voldaan naar huis gaan, zonder uitzondering!. Ook financieel blijft het (ondanks dat wij heel goed draaien) toch nog wel eens spannend zoals elke ondernemer wel eens mee maakt. Een andere uitdaging is het vinden van goed personeel. Elke horeca ondernemer is het denk ik wel met mij eens dat dit vandaag de dag erg moeilijk is. De zaak staat en valt met de mensen die je om je heen hebt. Ik heb enkel mensen die allemaal al minimaal 2 jaar bij Le Virage werken. Het moment dat er dan toch eens iemand weggaat is het heel moeilijk om een goede vervanger te vinden. Als je het dan allemaal goed doet en alle puzzelstukjes goed in elkaar vallen zou de zaak in principe moeten kunnen draaien zonder ons. Dat zie ik als de allergrootste uitdaging.

In januari komt er vanuit mijn privé-situatie nog een “kleine” uitdaging bij in de vorm van een zoon/dochter. Iets waar ik erg naar uit kijk.

Welke leveranciers hebben jullie?

Reitsma = vis
Kusters = vlees
Eyserhalte/Vitamientje = groenten
Hanos = onze groothandel
Champignons hebben wij van een lokale kweker met een grot net buiten Maastricht
Cafes Richard uit Parijs = koffie
Wijnhuis Ben Schiffeleers = wijn
Vojacek Wijnen = wijn
Becker Royen = groothandel

Waarom werken jullie juist met deze leveranciers?

Wij werken enkel met kwalitatief goede leveranciers. Niks uit een pakje en alles wordt huisgemaakt. Neem bijvoorbeeld Reitsma. Er zullen vast leveranciers zijn die iets voordeligere prijzen hanteren, maar bij Reitsma is de kwaliteit gewoon altijd goed! Ik kies er dan voor om gewoon bij 1 leverancier te blijven (Reitsma is inmiddels onze enige visleverancier). Ook het persoonlijke contact is erg prettig bij Reitsma. Klopt er een keertje iets niet dan bel je en krijg je direct iemand aan de telefoon die weet waar hij/zij het over heeft en wordt het opgelost. En ook andersom ook natuurlijk. Reitsma belt regelmatig op als ze mooie en aparte producten hebben. Ook denken zij goed mee als de chef naar producten vraagt die prijstechnisch iets voordeliger zijn, maar nog altijd goed qua kwaliteit. We willen namelijk nog altijd de scherpe prijzen voor onze gerechten blijven bieden.

Heb je een goede tip voor collega’s?

Blijf bij je concept, blijf jezelf en blijf altijd rustig wat er ook gebeurd.

Wat zijn jouw inspiratiebronnen?

Ik heb het ondernemen met de paplepel binnen gekregen, dus mijn ouders. Zij waren altijd in hun zaak (misschien soms zelfs te veel). Ik stond vroeger als baby in de wasmand in de hoek van de kapperszaak van mijn ouders zodat zij door konden werken.

Meer informatie: www.levirage.nl

Like & Share dit leuke interview social en je maakt als horecaondernemer kans op een diner incl. dranken voor 2 bij Le Virage te Maastricht

Wil jij iedere maand weten wat je gemist hebt aan leuke interviews met horeca ondernemers? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief en volg onze facebookpagina voor direct updates!

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen