Joost Verhoeven van The Harbour Club Amsterdam Oost

maandag 5 november 2018

Deze zaak wordt echt gemaakt door de mensen die hier werken, die beleving over brengen naar onze gasten. De beleving die past bij The Harbour Club.

Complete restyling The Harbour Club Amsterdam Oost

We hebben een complete restyling achter de rug. Wat meteen opvalt aan het vernieuwde restaurant is de plaats van de bar. Waar deze voorheen aan een zijflank van het restaurant te vinden was, is deze nu gepositioneerd in het midden van de ruimte als het kloppende hart van de zaak. Want na 23:00 uur is het restaurant niet alleen meer een restaurant, maar kan er ook naar hartelust gedanst worden. De nieuwe keuken is meer open geworden en er zijn een select aantal stoelen aan de Japanse chefs table waarbij er goed zicht is op het reilen en zijlen in de keuken. De algehele stijl van het restaurant is luxer en warmer geworden. Het gebruik van zachte tinten en warme kleuren zorgen voor een intieme en romantische sfeer, maar wel een tikkeltje ondeugend. De kunst door Selwyn Senatori en glazen wijnkasten die zo kenmerkend zijn voor The Harbour Club zijn bewaard gebleven, maar ook die hebben een upgrade gekregen. Met als echte eye-catcher een statige wijnklimaatkast met meer dan 3000 flessen.

Next Door
Ook de aangrenzende privé ruimte Next Door heeft veel veranderingen ondergaan. De vloer is geëgaliseerd waardoor de ruimte zeer flexibel is en gebruikt kan worden voor een breed scala aan doeleinden. Of het nou gaat om een uitbundig verjaardagsfeest, productlancering, bruiloft bedrijfspresentatie of benefietgala. De ruimte kan maar liefst 400 gasten ontvangen en is volledig geïsoleerd. Ook is er een nieuw licht- en geluidsysteem geïnstalleerd waardoor de zaal probleemloos als clubruimte kan worden gebruikt. Bij Next Door is dezelfde stijl doorgevoerd als bij het restaurant, waardoor beide ruimtes nu harmonieus in elkaar overlopen.

Nieuwe kansen door samenwerking met ontwikkelaar Amvest
De oplevering van het vernieuwde restaurant en Next Door vormen de eerste fase van het grootschalige verbouwingsplan van The Harbour Club Amsterdam Oost. Deze fikse verbouwing hangt samen met de algehele vernieuwing van het Cruquiusgebied door ontwikkelaar Amvest. Vanaf het eerste uur heeft Amvest geïnvesteerd en initiatief genomen om van Cruquius, het laatste onontgonnen schiereiland en bedrijventerrein in het Oostelijk havengebied van Amsterdam, een levendig woon-, werk- en recreatiegebied te maken. Zij hebben Cruquiuseiland op de kaart gezet door tijdelijke bedrijvigheid toe te laten, waaronder The Harbour Club. Van de gemeente kreeg het een tijdelijke vergunning voor vijf jaar, maar aangezien The Harbour Club zo’n aanwinst bleek voor het gebied is deze omgezet naar een permanente vergunning.

In de loop van 2019 opent vlakbij het Amsterdam City Harbour Hotel, een 4-sterrenhotel van de Duitse hotelketen Novum welke 246 hotelkamers, 85 serviced appartementen en 200 havenligplaatsen telt. Een in-house restaurant ontbreekt. Reden voor Joost Verhoeven, mede-eigenaar van The Harbour Club Amsterdam Oost, om hierop in te spelen. Niet alleen verwacht hij veel extra aanloop van hotelgasten, ook ziet hij met het hotel veel kansen voor huwelijken, partijen en bedrijfspresentaties.

Verhoeven werkte al vijf en een half jaar voor The Harbour Club voordat hij op 1 januari 2018 mede-eigenaar werd van The Harbour Club Amsterdam Oost. Tevens is hij concept director voor The Harbour Club vestigingsbreed. Joost wordt in Amsterdam Oost onder andere bijgestaan door restaurantmanager Joel Oostdam en Chef kok Melchor Soto Fernandez.

Inmiddels omvat The Harbour Club Amsterdam Oost een restaurant met 400 couverts, een terras voor 300 couverts en Next Door voor 250 zittende of 400 staande gasten. Eind 2020 komt daar een aparte presentatieruimte bij voor 2000 bezoekers.

Wat maakt jouw zaak uniek?

We kunnen altijd zeggen dat we hebben het mooiste interieur hebben en de verste vis, maar deze zaak wordt echt gemaakt door de mensen die hier werken. Onze mensen brengen de beleving over naar de gasten die wij graag zien. Voor persoonlijk, soms misschien over het randje, maar elke gast moet hier de deur uit lopen met een “wauw-gevoel”.

Van valet parking, portiers die de deur open, de dj in de wc, de open keuken tot aan de afwasser die lol en plezier heeft in een team wat samenwerkt om er weer een te gekke avond van te maken.

Wat zijn de reactie van bezoekers / gasten?

Eerst even overdonderd van had dit niet verwacht zo achter deze grote loods: zo’n warme zaak en zo groot! Elk plekje heeft zijn eigen intimitijd en warmte. In alle ruimtes hebben we een beleving gemaakt; in de open keuken een enorme visvitrinekeuken, bij de entree loop je langs een enorme wijnkast met 3500 flessen, onze toiletten zijn unisex, een dj op de wc die alle classics draait en netjes de deur voor je openhoudt. Vanaf 23 uur gaat de sfeer en beleving over op echt een avond uit. Onze dj staat dan prominent midden in de zaak (hoog in de lucht).

Onze entree is een lange tunnel van een zeecontainer die uitkomt op een kunstwerk van Selwin Senatori met een formaat van ruim 60 meter breed. Dit kunstwerk heeft uitdagende beelden die je aandacht trekken en direct de toon zet om de avond wat losser te maken.

Wat zijn jullie ervaringen: wat werkt er wel en wat werkt er niet goed? Tips voor andere ondernemers?

Wat niet werkt: Hht creditcard verhaal seating waarbij je vooraf moet betalen om lege tafels te voorkomen

Wat werkt wel goed: tafels dubbel bezetten, gasten meer de ruimte geven in hun tijd en avond uit, persoonlijk contact en een goede aftersales doormiddel van kleine attenties.

Als je jezelf in vier woorden zou moeten omschrijven, welke zijn dat dan?

Creatief, enthousiast, impulsief en teamplayer.

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

Er komt zoveel horeca bij in de stad, wat het moeilijker maakt voor de algehele vijver waar we allemaal in vissen.. het bewaken van je concept is hierin super belangrijk en voorkom kopie gedrag.

Met welke leveranciers werk je samen en zijn toeleveranciers?

Waarom juist met deze leveranciers?

Persoonlijk contact en streven naar uitstekende kwaliteit, maar vooral een samenwerking in de vorm van partnerships waar we streven om het uiterste uit elkaar te halen.

Meer informatie: www.theharbourclub.com

Wil jij iedere maand weten wat je gemist hebt aan leuke interviews met horeca ondernemers? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief en volg onze facebookpagina voor direct updates!

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen