Loes & Lotte van Blue Amsterdam

zondag 28 januari 2018

Wij hopen uiteraard dat het alleen maar drukker gaat worden en dat Blue nog bekender wordt! Daarnaast hopen we dan nog steeds een leuk team hebben en nog met veel plezier te werken.

Hoe is de naam Blue Amsterdam ontstaan?

De naam Blue was als werktitel verzonnen door de ontwerper van ons vorige interieur. Het restaurant heette ‘Cafe & Brasserie Kalvertoren’ toen we het overnamen en wij vonden dat nogal oubollig. Het moest een frisse en korte naam zijn en een Engelse omdat het gezien de locatie ook voor toeristen uit te spreken moest zijn. Hij kwam toen met Blue en eigenlijk kwamen wij zelf na lang brainstormen niet op iets beters. Leuk in combinatie met ‘view’, een frisse kleur en de kleur zoals wij de lucht het liefst zien.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Onze onderneming is met name uniek vanwege de locatie. Het panoramisch uitzicht over Amsterdam is echt heel bijzonder. De toren waarin we gevestigd zijn staat midden in het centrum van de stad en is 30 meter hoog. Dus je kijkt net op alle daken maar je kunt toch ver kijken. Het is best een futuristisch ding midden tussen alle oude daken en torentjes.
Wij hopen ook uniek te zijn in het soort zaak in de binnenstad van Amsterdam. We zijn een echte Amsterdamse onderneming met een geweldig team en doen ons uiterste best om goede service te verlenen. Ook hierover hoor je vaak dat dit in de binnenstad niet altijd het geval is. We willen daarin onderscheidend zijn en mensen zich thuis te laten voelen in een gezellige sfeer in een omgeving waarin je dit misschien minder verwacht. Mensen zijn ook vaak verbaasd dat een locatie als deze wordt gerund door jonge mensen uit de stad zelf.

Wilde je altijd al horeca ondernemer worden?

Mijn zus Loes en ik hadden altijd ergens wel stiekem de droom om een eigen bedrijf met elkaar te beginnen en dat het horeca werd lag zeker wel voor de hand. We hebben beiden veel horeca-ervaring opgedaan vanaf ons 15e naast school en studie. Eerst in de afwas en de keuken, later in de bediening en de administratie. We wisten dus van veel aspecten wat af. Toen we allebei bijna afgestudeerd waren vroeg onze toenmalige baas Willem ons of wij wellicht met hem dit bedrijf, dat toen te koop stond, wilden overnemen. Toen opeens werden onze dromen concreet en konden we er echt voor gaan. We hebben er natuurlijk heel even over nagedacht, maar wisten dat we deze kans niet aan ons voorbij moesten laten gaan. De risico’s wilden we graag dragen. Het was een geweldige kans om een bedrijf op te zetten samen met een ervaren ondernemer.

Wat vind je moeilijk aan het leiden van een bedrijf?

Het moeilijkste maar ook het leukste aan het leiden van een bedrijf zijn de keuzes die je de hele dag door moet maken. Er zijn altijd weer nieuwe keuzes over de menukaart, personeel, interieur, dingen die vervangen moeten worden, etc. Ik ben een enorme twijfelaar over alles, maar daar is vaak geen tijd voor. Daarom ben ik wel erg blij dat we het met zijn drieën doen en dat we altijd kunnen overleggen over de beste keuze. De leuke kant hiervan is dat je altijd alles zelf mag bepalen! Dat is zo fijn van ondernemer zijn, als je iets wil of bedenkt kun je het ook gewoon uitvoeren. Er is altijd wat te doen of te bedenken om het bedrijf nog beter te maken.

Ben je veeleisend naar je mensen?

Wij zijn zeker veeleisend want we willen heel graag dat onze gasten altijd met een goed gevoel weggaan. Service is het allerbelangrijkst, gasten moet vriendelijk en snel worden geholpen. Het eten en drinken moet altijd lekker zijn maar ook snel klaar. Als het rustig is moet de service even goed zijn als op momenten dat het druk is. Iedereen weet dat we dit heel erg belangrijk vinden en tot nu toe hebben we een geweldig team dat zich volgens mij heel erg verbonden voelt met ons en het bedrijf. Iedereen doet zijn uiterste best en dit waarderen wij enorm. Wij voelen ons erg betrokken bij iedereen die voor ons werkt en zien iedereen meer als familie dan als medewerker. Dus naast dat we misschien veel verwachten op de werkvloer vinden we het net zo belangrijk dat iedereen zich hier fijn voelt, het werk leuk vindt en goed in zijn vel zit.

Waar staat Blue Amsterdam over 5 jaar?

De afgelopen jaren zijn we steeds gegroeid ondanks dat het winkelcentrum waarin we ons bevinden jaren leeg heeft gestaan en in verbouwing was. Dit is nu eindelijk klaar en het blijft steeds drukker worden. Het aantal toeristen in de stad neemt alleen maar toe en steeds meer Amsterdammers leren ons kennen. Wij hopen uiteraard dat het alleen maar drukker gaat worden en dat Blue nog bekender wordt! Daarnaast hopen we dan nog steeds een leuk team hebben en nog met veel plezier te werken.

Welke toeleveranciers / groothandels hebben jullie en waarom hebben jullie voor deze gekozen?

Met veel leveranciers werkt Willem al jaren samen en hier zijn wij mee door gegaan vanwege de goede band die Willem al met hen had. Een aantal is er bij gekomen, zoals bakkerij MAMA. Wij hebben hiervoor gekozen omdat wij hun brood gewoon zo heerlijk vonden dat we dat heel graag wilde gaan serveren. Ook kwamen wij in contact met Frietboutique. We vonden de frieten heel erg lekker, maar het klikte ook goed met de eigenaressen Sammy en Pebbles en dan is het nog leuker om daar te bestellen. Dat geldt ook voor bakker Karel van MAMA. Als je de mensen kent achter het bedrijf en je ze aardig vindt werkt dat nog fijner.

Met welke merken en producten werken jullie het liefst en waarom?

Wij werken dus heel graag met aardige en lieve mensen en dat is voor ons ook vaak een grote reden om voor een bepaalde leverancier te kiezen. Zo zijn we pasteis de nata gaan bestellen bij een groepje studenten die deze zelf importeert uit Portugal, mede omdat we het zo’n sympathiek initiatief vonden (maar ook omdat hun pasteis superlekker zijn). We willen gewoon goede producten verkopen die we zelf ook echt lekker vinden.

Wat zijn jouw inspiratiebronnen?

Ik haal mijn inspiratie overal vandaan. Van het bezoek aan andere zaken in binnen- en buitenland leer ik veel. Ook over hoe het niet moet. Als je bepaalde dingen als gast ervaart zie je het weer van een andere kant en is dit heel leerzaam. Ook kijk ik heel veel online naar foto’s van andere zaken om hier door leuke ideeën op te doen voor interieur en eten.

Welke tip(s) heb jij voor andere horeca ondernemers?

Iedereen moet lekker doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Aan beginnende ondernemers zou ik als tip geven om een ervaren ondernemer als mentor te vragen omdat hij of zij door ervaring al zoveel meer weet. En ik vind het zelf heel belangrijk om betrokken te zijn en me overal mee te bemoeien, maar sommige dingen laat ik bewust los want het is ook leuk en goed als medewerkers zichzelf kunnen ontwikkelen en verantwoordelijkheid ergens over kunnen dragen.

Meer informatie: www.blue-amsterdam.nl

 

Stem nu op deze horeca ondernemer! Ga naar onze Facebookpagina en like en/of share dit artikel. Degene met de meeste likes en shares wint de award van “Meest Inspirerende Horeca Ondernemer”

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen