Peter Smits van ‘t Zusje

maandag 31 december 2018

Om de kwaliteit te kunnen waarborgen, bestellen alle Zusjes hun producten bij dezelfde vers leveranciers. Deze hebben we in de loop der jaren op een efficiënte manier weten te bundelen in een speciale bestelmodule.

Hoe is de naam “ ’t Zusje ” ontstaan?

Het idee is ontstaan bij Brasserie de Baron in Uden. Ik wilde een plek creëren waar gezelligheid en samenzijn centraal stonden. Na een brand in ons restaurant hadden we een moment om even stil te staan bij ons concept en te evalueren of we eigenlijk wel deden wat we écht wilden. Op een lange zomeravond zaten we te barbecueën met vrienden. De sfeer was zo goed, het was gezellig en er werden goede gesprekken gevoerd. In combinatie met het eten, was de avond helemaal compleet. We waren écht samen. Ik dacht: ‘Dit gevoel, dit wil ik naar de zaak brengen.’ Niet alleen maar eten en vlug weer weg. Echt contact hebben met onze gasten en ervoor zorgen dat zij ook echt contact hebben met elkaar, gezellig samenzijn en dat de hele avond, dat wilde ik. We besloten onze gerechten in kleinere porties te presenteren. Zo konden onze gasten meerdere gerechtjes proeven en proberen én brachten ze automatisch meer tijd met elkaar door. Het werd een succes. Zo’n succes zelfs dat mensen hartje winter op ons terras wilden eten, omdat er binnen geen plek was. Dat was het moment dat we besloten op zoek te gaan naar een nieuwe locatie voor een zusje van de Baron; ’t Zusje was een feit.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Met ’t Zusje zijn we teruggekeerd naar de basis. We hebben van de gast weer écht een gast gemaakt. Ons geloof en onze passie zijn onze drijfveren; alles draait om de beleving, de kwaliteit en de gasttevredenheid. Waar andere restaurants er extra tafels en stoelen bij zetten, gooien wij er juist een aantal uit. We richten ons niet op zoveel mogelijk mensen of op die piek in het weekend, wij willen dat de beleving, de kwaliteit, de gasttevredenheid en het aantal gasten elke dag op hetzelfde niveau zijn. Gasten kunnen bij ons avondvullend genieten en dat betekent dus ook dat de tafel de hele avond van jou en je gezelschap is.

Wilde je altijd al horeca ondernemer worden?

Nee, dat was absoluut niet de planning. Als kind wilde ik niets liever dan een eigen snoepwinkel, maar gelukkig kwam ik al snel tot het besef dat daar geen droog brood in te verdienen viel en dus koos ik voor de koksopleiding. Als 13-jarig jochie maakte ik mijn entree in de horeca. Ik heb het allemaal gedaan: van afwashulp tot bediening en ik vond het allemaal prachtig. Horeca en alles eromheen, het mensen naar hun zin maken, dat is wel vanaf het begin mijn passie geweest.

Wat vind je moeilijk aan het leiden van een bedrijf?

Het leiden van een bedrijf is niet per se moeilijk, het is vooral een hele verantwoordelijkheid. Er zijn veel mensen afhankelijk van je en daardoor ligt er wel een bepaalde druk op. Gelukkig heb ik in de loop der jaren een fantastisch team om me heen verzameld waardoor ik bepaalde verantwoordelijkheden met een gerust hart kan overdragen.

Ben je veeleisend naar je mensen?

In de positieve zin van het woord wel, ja. Bij ’t Zusje leggen we de lat hoog. Het is topsport op ieder vlak. Als we dat niet zouden doen, dan kunnen we die kwaliteit en die beleving die wij onze gasten beloven ook niet garanderen. Gastvrijheid, vriendelijkheid, passie voor het vak en er te allen tijde voor zorgen dat de spreekwoordelijke puntjes op de ‘i’ staan, daar draait het bij ’t Zusje om.

Waar staat “ ’t Zusje ” over 5 jaar?

Over vijf jaar hoop ik dat we onze landelijke dekking volledig hebben gemaakt én dat we misschien al onze eerste Zusjes in België hebben geopend.

Welke leveranciers hebben jullie?

Om de kwaliteit te kunnen waarborgen, bestellen alle Zusjes hun producten bij dezelfde versleveranciers. Deze hebben we in de loop der jaren op een efficiënte manier weten te bundelen in een speciale bestelmodule. De logistiek hiervan is eveneens in eigen beheer. De laatste mooie samenwerking die we hieraan toe hebben kunnen voegen, is die met Made Blue. Door het schenken van hun tafelwater, waaraan een goed doel is gekoppeld, kunnen we op een positieve manier een steentje bijdragen aan de wereld.

Coca Cola
Grolsch
Bidfood
Meatstreet
Henri
Heerkens
VosVis
Bakker van de Ven

Waarom werken jullie juist met deze leveranciers?

Onze vers leveranciers staan, net als wij, voor kwaliteit en ambacht. In het geval van Made Blue dient de samenwerking natuurlijk ook nog een hoger doel waar wij volledig achter staan.

Wat zijn jouw inspiratiebronnen?

Inspiratie haal ik overal vandaan; van collega-ondernemers, leveranciers of wanneer ik (buitenlandse) steden bezoek, maar ook uit alledaagse ‘straat’-momenten.

Welke tip(s) heb jij voor andere horeca ondernemers?

Blijf dicht bij je eigen gedachten en je eigen filosofie, bij alles wat je doet. Wees kritisch, ook naar jezelf. En vergeet vooral niet dat service, gastvrijheid en beleving betaald worden. Dus zorg ervoor dat een avond in jouw restaurant een avond is zoals je ‘m zelf graag zou willen zien en ervaren. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de adviezen die ik andere ondernemers meegeef via P&J Horeca Advies, mijn eigen adviesbureau voor horecabedrijven.

Meer informatie: www.zusje.nl

Onze Zusjes
(t) 0900-98753

Wil jij iedere maand weten wat je gemist hebt aan leuke interviews met horeca ondernemers? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief en volg onze facebookpagina voor direct updates!

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen