Restaurant Beulings in Amsterdam

woensdag 20 december 2017

Horeca ondernemers Bas en Lisja van restaurant Beulings te Amsterdam.

Wat is het leukste dat je gedaan hebt afgelopen week?

Afgelopen week stond in het teken van de uitreiking van de Michelinsterren en uit eten gaan. De uitreiking is elk jaar weer spannend en een groot feest, met een borrel achteraf en hapjes gemaakt door de vele sterrestaurants in Amsterdam. We hebben de avond ervoor heerlijk gegeten en gedronken bij onze goede vrienden Lastage in Amsterdam, die al zes jaar een Michelinster heeft. Na de uitreiking zijn we gaan lunchen op de Chinese boot bij Amsterdam CS, dit begint een kleine traditie te worden en de groep mensen waarmee we gaan lunchen wordt steeds groter en gezelliger.

Hoe is de naam Restaurant Beulings ontstaan?

We zitten in de Beulingstraat en nu klinkt het alsof we de naam zo uit de lucht hebben gegrepen, maar Bas en ik hebben twee jaar lang nagedacht over hoe we ons restaurant zouden willen noemen. Bas’ tante vertelde ons dat Beuling oud-Nederlands is voor worst. We zochten het op in een Middelnederlands woordenboek en daar stond het inderdaad. Het is etymologisch verwant aan bowels, het Engelse woord voor darmen. De meervoud –s is Zaans, vroeger werden woorden eindigend op –ing vermeervoudigd met een ‘s’. Paling werd bijvoorbeeld palings en beuling dus beulings. Wij maken alles zelf en zo ook worsten, dat ambachtelijke gevoel dat het woord Beulings uitstraalt, vonden we goed bij ons passen. Tegelijkertijd is het ook een ode aan de mooie straat, verborgen straat. Achter ons zit trouwens de Dubbele Worststeeg, een verwijzing dat dit een wijk met slagers is geweest, maar dat heeft niemand tot nu toe kunnen beamen.

Waarom ben je ondernemer geworden?

Bas en ik hebben elkaar bij het oude Van Vlaanderen op de Weteringschans leren kennen. Hij is altijd al kok geweest, vanaf zijn veertiende en ik kom uit een horecagezin. Bas is een eigenwijze jongen en heeft een duidelijke eigen visie. Voor een ander werken, paste niet bij hem. Na een tijdlang reizen, begon Bas zijn eigen freelance/ cateringbedrijf. Al snel was het de intentie om een vaste locatie te vinden, dat we het samen zouden opzetten ging als vanzelfsprekend. We houden het ondertussen alweer tien jaar vol en het gaat beter dan ooit. We staan op dezelfde manier in het leven en hebben dezelfde doelstellingen voor ogen.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

We zijn in de tien jaar dat we bestaan enorm gegroeid als restaurateur, maar in die tijd nooit van ons ideaal afgeweken. We willen de gasten meenemen naar een culinair smaakwonderland, gasten laten zich verrassen en wij doen ons best iets bijzonders neer te zetten. Onze locatie is klein en heel erg verstopt, maar toch hebben we het bereikt dat er mensen vanuit heel de wereld speciaal naar ons toekomen. Denen, Noren, Amerikanen, Zwitsers, Singaporezen, Britten, zij komen bij ons omdat ze zijn aangeraden door vrienden of familie. We zijn een culinaire trekpleister geworden, maar tegelijkertijd altijd onbekend gebleven voor het echte grote publiek.

We prijzen ons gelukkig dat we veel mensen mogen ontvangen, die geoefende proevers zijn. Bas is een eigenwijze chef en vindt het leuk om te experimenteren en zichzelf uit te dagen. Soms zijn de combinaties en de ingrediënten wat uitdagend. We vragen best veel inzet van onze gasten, namelijk een hele avond zitten, gemiddeld 6 gangen eten en alle verhalen over de gerechten en de bijpassende wijnen verwerken. Het is veel informatie, maar het enthousiasme waarmee we ons concept neerzetten, is de reden van ons succes.

Waarom komen klanten naar jouw zaak?

Mensen die ons kennen of ons via via kennen, komen omdat ze verrast willen worden, met nieuwe smaken, lekker eten en mooie wijn. Het is voor de meeste een echt avondje uit. Als ze hier zijn geweest, voelen ze zich in de watten gelegd en hebben ze overdadig genoten van alle nieuwe smaakervaringen. Weinig gasten komen spontaan bij ons binnen, de meeste mensen hebben weken van tevoren gereserveerd en ernaar uitgekeken. Veel van onze gasten hebben iets te vieren, een verjaardag, een jubileum of we hebben mensen die op vakantie zijn in Amsterdam en van vrienden hebben gehoord dat ze bij ons moeten eten. Dat de naam Beulings landgrenzen en zelfs over oceaangrenzen komt, is superstoer. Gasten uit New York één van de eetwalhalla’s van de wereld komen, bezoeken speciaal ons, of maken een extra overstap om bij ons te kunnen komen eten, daar zijn we erg trots op.

Wat zie je als grootste uitdaging?

Balans houden tussen ons professionele en privé-leven. We hebben een druk bestaan met kleine kinderen, een grote behoefte om zelf vaak buiten de deur te eten en andere landen te bezoeken. We blijven balanceren tussen een leven waarin ons beroep centraal staat en we onszelf proberen te innoveren en tussen een leven waarin familie en vrienden buiten de horeca ook een belangrijke plek inneemt. Onze kinderen zijn onze oogappels en we willen graag waardevolle tijd met ze doorbrengen. Soms is het lastig vanwege de lange werkdagen om daar voldoende tijd voor vrij te maken. Ik vind het belangrijk dat we later niet terugkijken naar een periode waarin de kinderen opeens groot zijn geworden en wij er niet voldoende bij waren, dat geldt zowel voor mezelf als voor Bas. Misschien nog wel meer voor Bas dan voor mezelf, want hij is vaak hele dagen weg en in drukke periode zoals in de decembermaand, is hij bijna geen enkele dag thuis. Maar dan gaan we in januari samen een paar dagen weg en dan willen we er ook helemaal voor ze zijn.

Welke toeleveranciers / groothandels hebben jullie en waarom hebben jullie voor deze gekozen?

We hebben voor groenten Green Fresh Food en Rungis, als poelier Pieter van Meel, als slager hebben we Meat Street en Hesseling en l’Empereur (Frans Keijzer), voor vis Schmidt Zeevis, kaas Bourgondisch Lifestyle, truffel is Carlo Zuccherini en voor kaviaar kiezen we graag Anna Dutch en de kruiden en specerijen halen we bij Vanilla Venture, olijfolie is ook Olijfbedrijf een vaste leverancier en voor de kappertjes hebben we een kappertjesboer in Sardinië. Voor wijn hebben we zo’n kleine twintig toeleveranciers, de meeste zijn gespecialiseerd in een bepaalde regio. We hebben vast en zeker wat leveranciers of producenten hier niet genoemd, maar we werken heel graag op persoonlijke basis met leveranciers en producenten en willen graag weten waar onze producten vandaag komen, wie het heeft gemaakt, of gevangen. We hebben zelfs onze eigen jager in Broek in Waterland, van hem hebben we een hele tijd wilde ganzen ontvangen en daar werd door de gasten heel goed op gereageerd. Het is toch een niet zo gangbaar stukje vlees en het is erg smaakvol en mals, mits het goed is bereid. Bij ons staat of valt alles bij het product, maar we kijken natuurlijk ook naar de prijs van de inkoop. Eén keer per week gaat Bas ook naar de groothandel, de Kweker en Vroeg Op, bij Markthallen in Amsterdam. Bij Vroeg Op kent iedereen Bas bij naam, omdat hij altijd overal aan zit, bekijkt en ruikt voordat hij het in zijn karretje gooit. Op een leuke manier, zoals Bas altijd brutaal en charmant tegelijkertijd kan zijn.

Met welke merken en producten werken jullie het liefst en waarom?

We maken alles zelf in eigen huis en werken daarom altijd met onbewerkte, rauwe producten. Groenten speelt bij ons een hele belangrijke rol en we koken graag met wat ondergewaardeerde of onbekende producten zoals bleekselderij, bloemkool of kervelwortel en kardoen. We zijn altijd erg trots geweest op de bereiding van wild gevogelte. Grouse oftewel korhoen is ons favoriete stukje vlees, vanwege de uitgesproken smaak en de eigenheid. Nu we wilde gans hebben ontdekt, zijn we erg trots op de bereiding daarvan. Soms is het ook fijn om te kunnen one-stop-shoppen, dus voor kaas komen we altijd bij Bourgondisch Lifestyle, zij affineren zelf en hebben een enorm assortiment, dus we krijgen altijd perfect gerijpte en origenele kazen. We zijn overigens erg onder de indruk van Anna Dutch kaviaar, een kaviaar die in Nederland wordt gekweekt en gerijpt. De kaviaarmeesters komen uit de omgeving van de Kaspische zee, waar ook de steuren vandaan komen.
Verder vinden we de Kweker en Vroeg Op echt hele fijne sympathieke bedrijven, de werknemers staan daar altijd voor je klaar en zijn vriendelijk en behulpzaam. Weinig is te veel gevraagd.

Heb je nog een goede tip voor collega-ondernemers?

Wat ons altijd plezier in ons werk heeft gegeven is dat we altijd proberen de volgende uitdaging te zoeken. Vaak in kleine dingen, maar elke keer weer een stapje verder. Soms is die drang naar constante verbetering ook frustrerend, want voor ons eigen gevoel zijn we er nooit. We blijven altijd om ons heen kijken en proberen ook te leren van onze collega’s in het vak. We gaan graag uit eten, genieten daarvan, kijken hoe anderen het doen en daar leermomenten uit te halen. Af en toe iets verbeteren, daar worden we blij van. Zelfs als het een heel klein detail is, kunnen we er razend enthousiast over worden.

Wat zijn jouw inspiratiebronnen?

Collega’s in het vak, binnen en buiten Nederland, kunst, film, literatuur, reizen, eigenlijk alles wat smaak en identiteit te maken heeft. Als we iets heel goed vinden, proberen we uit te vogelen wat we er goed aan vinden, waar het gevoel vandaan komt. Reizen is heel belangrijk voor ons. We hebben in het verleden veel gereisd en veel verschillende keukens geprobeerd. Ons gezamenlijke hart ligt in Italië, er wordt daar heel puur met het product omgegaan. Maar de Aziatische keuken is heel belangrijk voor ons, door mijn Chinese afkomst en omdat we daar redelijk wat tijd hebben doorgebracht. We proberen in onze gerechten het gevoel neer te leggen van waar we zelf naar hunkeren, iets van vroeger of zelfs uit onze kindertijd: een bordje nostalgie, zo kan je ons eten vaak noemen.

Meer informatie: www.beulings.nl

 

Stem nu op deze horeca ondernemer! Ga naar onze Facebookpagina en like en/of share dit artikel. Degene met de meeste likes en shares wint de award van “Meest Inspirerende Horeca Ondernemer”

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen