Restaurant Blauw in Amsterdam & Utrecht

vrijdag 23 februari 2018

Onze leveranciers zijn:

Naar leveranciersovericht

We houden onszelf daarbij bij de les. Onze keuken is traditioneel, maar veelzijdiger dan de Indonesische keuken is er bijna geen.

Allereest, wie zijn jullie en wat doen jullie precies?

Bij Restaurant Blauw eet je Indonesisch zoals het bedoeld is. In een sfeervolle setting kun je genieten van de lekkerste rijsttafels, mooie gerechten van alle eilanden en heerlijke specialiteiten. Wat dacht je van Sate Maranggi of spekkoek? Authentieke Indonesische koks delen hun liefde voor de vele smaken die het land rijk is, van mild tot pedis, met jou.
Indonesië kent vele tradities en nog meer verscheidenheid. Geen enkel eiland maakt hét Indonesische eten. Het is een palet van ingrediënten en bereidingswijzen. Dit proef je terug bij Blauw.

We serveren ook drie verschillende rijsttafels: Selera Blauw (vlees), Ikan Rasa (vis) en Vega Rasa (vegetarisch). De uitgelezen kans om te proeven van alles wat de Indonesische keuken te bieden heeft.

Waarom Amsterdam?

Amsterdam is een bruisende stad, waar veel gebeurt en heel veel culturen samen leven en samen werken. In de hoofdstad liggen kansen, er zijn veel toeristen, die Blauw volop weten te vinden. Bij Restaurant Blauw willen we met onze traditionele keuken als de rijsttafel zowel de inwoner van Amsterdam als de toerist kennis laten maken met de heerlijke, uitgebreide Indonesische keuken. De toeristen komen voor de Nederlandse cultuur naar ons land, en de Indonesische keuken is hier nauw mee verbonden. Zeker de rijsttafel is hier een goed voorbeeld van.

Wilde je altijd al horeca ondernemer worden?

Het is niet zo dat ik als kind dacht: laat ik horecaondernemer worden. Maar horeca – gastvrijheid, eten en drinken – is wel al heel lang mijn passie. Als horeca-ondernemer kan ik mijn visie en persoonlijke aanpak kwijt. Door jarenlange ervaring in de horeca, maar ook in de zorg, heb ik een uitgebreide kennis van en goed ontwikkeld gevoel voor markt, producten en diensten.

Hoe voorkom je dat Restaurant Blauw straks net zo wordt als één van ‘die anderen?’

Wij bekennen kleur. Bij ons is de keuken echt traditioneel Indonesisch en niet – zoals je bij veel Oosterse restaurants ziet – een mengelmoesje van Chinees, Japans en Indonesisch en zelfs nog andere Oosterse keukens. We houden onszelf daarbij bij de les. Onze keuken is traditioneel, maar veelzijdiger dan de Indonesische keuken is er bijna geen. Elk eiland heeft weer andere ingrediënten, andere smaken en andere bereidingswijzen. Die passen we toe.
Dat doen we wel allemaal in een modern jasje, bij ons geen wajang-poppen, anders dan anderen.

Verder kiezen we onze leveranciers uit op kwaliteit, service en eigenheid. En we hebben een eigen food truck waarmee we op festivals en evenementen staan: een innovatie en ambassadeur voor de Indonesische keuken.

En dan hebben we nog onze eigen cadeaukaart, onze huisgemaakte sambal die alom gewaardeerd en geprezen wordt en een eigen webshop. Op de site en onze sociale media zie je sowieso terug wat we doen: we houden van verhalen vertellen over ons eten, de ingrediënten en de oorsprong van de gerechten.

Wat is nu het leuke aan het leiden van een bedrijf?

Het allerleukste aan het leiden van een bedrijf als Restaurant Blauw is dat ik werk met mensen: ik heb de taak om mensen te sturen en om ze beter te laten worden in hun vak, of het nou de koks zijn of de mensen die aan de tafels komen. Allemaal zijn ze even belangrijk.

Ik werk aan gastvrijheid en gastgerichtheid met mijn teams in Amsterdam en Utrecht (waar het andere restaurant zit) en deze mensen leren ook weer van elkaar. Ik wil het de gasten én de medewerkers naar de zin maken en natuurlijk het bedrijf laten groeien, innovatief zijn.

Zo heb ik bijvoorbeeld het afgelopen jaar een eigen foodtruck laten ontwerpen en bouwen, zodat het voor ons nu veel makkelijker is om ook Blauw buiten de restaurants te laten schitteren. We staan door het hele land, op food festivals en evenementen. Dat is leuk, dat ontwikkelen en zien dat het aanslaat.

Er is een tekort aan goed horeca personeel, hoe ga jij hier mee om?

Bij Restaurant Blauw leiden we de mensen zelf op. En natuurlijk probeer ik mensen binnen te houden in het bedrijf, door bijvoorbeeld ook innovatief met arbeidsvoorwaarden omgaan. Die stememn we per persoon af, we stimuleren in scholing en we binden echt mensen aan ons door ze te kunnen laten groeien binnen het bedrijf.

Verder vind ik dat je goed voor je mensen moet zorgen: als je een kok hebt die 80 uur per week moet werken, dan heb je een kok te weinig. Zo kijk ik naar elke functie, en niet iedereen kan zomaar bij ons werken: we vinden het voor de kwaliteit van het restaurant heel erg belangrijk dat personeel verstand van zaken heeft. Je hoeft niet Indonesisch te zijn om hier te werken, maar we vinden het wel belangrijk dat je je interesseert voor de cultuur en het eten. Iemand die in de bediening werkt moet bijvoorbeeld uit kunnen leggen wat pandan is. Meta, de bedrijfsleidster van ons restaurant in Utrecht, is ook vinoloog. Personeel met kennis komt de kwaliteit van je zaak alleen maar ten goede. We zijn een hechte familie en hebben het leuk met elkaar, dat voelen gasten aan.

Werk je samen met andere partijen? En waarom?

We werken samen in de inkoopcoöperatie CAN, waarin de betere horecabedrijven van Amsterdam samenwerken op gebied innovatie en inkoop.

Daarnaast werken we veel samen met lokale initiatieven. Zo hebben we bijvoorbeeld een partnership met Z.O.Z., een uitgave over Amsterdam Oud-Zuid en in Utrecht met het lifestyleblad LEVEN, waarin we elk kwartaal weer mooie verhalen kwijt kunnen over ons restaurant, de Indonesische keuken en de specials die we serveren.

We zijn zeer actief in de traditionele media als het Amsterdam Journal en CINQ, maar ook op sociale media doen we veel. Hier kunnen we onze verhalen nog veelvuldiger kwijt, belangrijk want met storytelling bereik je zoveel meer mensen dan met pure marketing. Hiervoor werken we ook veel samen met andere partijen, zoals onze wijnleverancier die de verhalen over de wijn levert en waarmee onze eigen vinoloog dan weer aan de gang gaat om deze bij de juiste gerechten te presenteren. Samenwerkingen genoeg dus!

Welke toeleveranciers / groothandels hebben jullie en waarom hebben jullie voor deze gekozen?

De toeleverancier en groothandels wisselen nogal eens omdat Blauw altijd op zoek is naar het beste en vaak zoekt naar heel specifieke ingrediënten zoals die ook in Indonesië zelf gebruikt worden.

Op dit moment werken wij o.a. met de volgende leveranciers die het beste product bieden: Vishandel van As en van Hees Horecaslager.

Met welke merken en producten werken jullie het liefst en waarom?

Wij werken altijd met verse ingrediënten en zijn daarbij altijd op zoek naar de traditionele variant van een product of – als dat in Nederland echt niet te verkrijgen is – zoeken we naar de beste vervanger in smaak en textuur.

We werken dus niet per se met standaard merken en producten.

Waar droom je nog over?

Ik droom niet heel veel meer, maar een vestiging erbij of een franchisetak van Blauw in Nederland zou ik een heel mooie toevoeging vinden voor ons restaurant. Het concept staat als een huis en werkt geweldig.

Wanneer is jouw doel bereikt?

Mijn doel is bereikt als ik tevreden medewerkers heb, de gasten ook meer dan tevreden zijn en we lekker aan het werk zijn met elkaar. Dan heb ik een goed gevoel over de dag en heb ik mijn doel bereikt.

Meer informatie: www.restaurantblauw.nl

Stem nu op deze horeca ondernemer! Ga naar onze Facebookpagina en like en/of share dit artikel. Degene met de meeste likes en shares wint de award van “Meest Inspirerende Horeca Ondernemer”

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen