Timo & Marieke van Het Theehuis te Grou

maandag 29 oktober 2018

Wij hebben de afgelopen jaren noodgedwongen veel expertise opgedaan op het gebied van brand en verzekeringen. Onze tip hierin is vooral; je kunt niet alles zelf weten van dit specifieke vakgebied, maar wat je wel kunt doen is er voor zorgen dat je adviseurs passen bij je zaak.

Kan je jouw horeca onderneming beschrijven?

Wie kent Het Theehuis in Grou niet? Het was al een begrip door de unieke ligging aan het Pikmeer in Grou, maar door de allesverwoestende brand begin 2017 heeft heel Nederland kennis kunnen maken met Het Theehuis. We hebben zelfs het acht-uur-journaal gehaald… Gelukkig is Het Theehuis weer opgebouwd en in glorie hersteld; sterker nog: het bedrijf is mooier en sterker uit de as herrezen. Het Theehuis is een restaurant met een ziel; alle verhalen van bezoekers van nu en weleer zorgen er voor dat het altijd bruist en leeft. We ontvangen gasten met heel veel plezier, elke dag opnieuw. En heeft u iets te vieren? Het Theehuis maakt er een feestje van.

Wat maakt jouw zaak uniek?

Ongetwijfeld de unieke plek. Je kunt ons vinden aan de rand van het Pikmeer, bijna op het water, in Grou. Het uitzicht is geweldig en elke dag een beetje anders. Er vaart van alles voorbij; containerschepen over het Prinses Margrietkanaal, maar ook heel veel pleziervaartuigen en natuurlijk skûtsjes. Grou is zo ongeveer de bakermat van het Skûtsjesilen en het Theehuis vormt daarin het hart. Kom maar eens langs tijdens en na de openingswedstrijd van het Skûtsjesilen; je kijkt je ogen uit!
Maar ook het feit dat we altijd open zijn, dat we er zijn voor iedereen en dat er zo veel mogelijk is, dat zijn zeker zeer gewaardeerde eigenschappen.

Wat zijn de reactie van bezoekers / gasten?

Dit jaar was de eerste reactie van al onze gasten: wat is het mooi geworden….!

We zijn in mei open gegaan in het nieuwe pand, na een jaar in een noodlocatie te hebben gedraaid en veel gasten komen dan ook bewust even een kijkje nemen in het nieuwe Theehuis. Iedereen vindt het prachtig, maar vooral ook omdat het iconische karakter met het rieten dak is gebleven. En vrijwel alle gasten weten ons te vertellen dat onze gastvrijheid en gezelligheid hetzelfde zijn gebleven. Daar zijn we uiteraard heel blij om en trots op!

Wat zijn jullie ervaringen: wat werkt er wel en wat werkt er niet goed? Tips voor andere ondernemers?

Wij hebben de afgelopen jaren noodgedwongen veel expertise opgedaan op het gebied van brand en verzekeringen. Onze tip hierin is vooral; je kunt niet alles zelf weten van dit specifieke vakgebied, maar wat je wel kunt doen is er voor zorgen dat je adviseurs passen bij je zaak. Groeit je zaak, kijk of de capaciteiten van je accountant bijvoorbeeld nog passen bij de omvang van je bedrijf. Zij moeten jou van advies voorzien, zij moeten weten wat ze doen..

Ook hebben we veel geleerd over het bouwen, inrichten en opnieuw vormgeven van een horecabedrijf. Hierbij moet je wel zorgen dat je zelf van alle markten thuis bent. Jij als ondernemer weet waar de knelpunten zullen gaan komen en wat je gasten willen. Interieur ontwerpers heb je nodig als ondersteuning en voor de ideeën, maar jouw input moet hierin leidend zijn!

Als je jezelf in vijf woorden zou moeten omschrijven, welke zijn dat dan?

Doorzetter, duizendpoot, flexibel, snelle schakelaar en strateeg

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

Trek een plan, weet waar je naar toe wil, wat je wilt bereiken. Als jij je doel duidelijk voor ogen hebt, is het makkelijker om je omgeving mee te nemen in dit verhaal. En het belangrijkste daarbij: zet door! Laat je niet door de eerste de beste tegenslag uit het veld slaan. Problemen kom je overal tegen, ook als je de makkelijkste weg kiest. Degenen die doorzetten waar anderen zouden stoppen, komen het verst..

Met welke leveranciers werk je samen en zijn toeleveranciers?

Wij werken al jaren samen met Heineken, hebben ook al jaren dezelfde vertegenwoordiger. We zeggen altijd gekscherend; met Heineken zijn we getrouwd, maar wel uit pure liefde… Geen verplichtingen, maar vrijwillige keuze. Ook de HANOS is een trouwe partner.

Na de brand bleven een groot aantal bedrijven ons onvoorwaardelijk steunen, dat was erg prettig. Dat is het grote voordeel van het feit dat wij zelf ook trouw zijn gebleven aan onze leveranciers. Uiteraard spelen de vertegenwoordigers hierin een grote rol. Zo kunnen we bijvoorbeeld lezen en schrijven met onze vertegenwoordiger van Sonnema. Hij heeft nog weleens staan helpen achter de bar tijdens skutsjesilen. Geweldig!

Waarom juist met deze leveranciers?

Heineken en Hanos zijn grote partners die onze vraag naar goederen makkelijk aan kunnen. Er gebeurt heel veel in Het Theehuis en omdat onze opslagruimte niet heel groot is, zijn we afhankelijk van partners die vaak komen leveren. En die alles voorradig hebben. Voor kleinere bedrijven blijkt het in de praktijk toch lastig om aan onze vraag te voldoen.

Bovendien leveren ze kwaliteit en kunnen ze snel ingrijpen als er een foutje gemaakt wordt. Het gebeurt in de drukte weleens dat we vergeten de gevulde ‘winkelwagen ’in het online systeem ook daadwerkelijk te bestellen. De Hanos is dan nooit te beroerd om de levering toch snel even te brengen. Dat is superservice!

Waar kunnen andere horeca ondernemers jou mee helpen?

Met te blijven doen wat ze doen; er gebeurt zoveel in horecaland, dat is prachtig om te zien. Zo kunnen we een inspiratiebron voor elkaar blijven en de gasten steeds meer dingen laten ontdekken.
Wat wij wel van groot belang vinden is dat horeca ondernemers goed voor hun medewerkers zorgen, zodat de enthousiastelingen over het vak ook enthousiast blijven. Vaak zie je dat ze na een negatieve werkervaring toch de horeca weer uit gaan, en dat is jammer. We kunnen alle hulp gebruiken. En de horeca is zo’n mooi vak…

Wat vind je van een platform als Horecanieuws.nl dat als doel heeft om horeca ondernemers te inspireren?

Door alle drukte rondom de brand en de wederopbouw hebben we nauwelijks tijd gehad om buiten de deur te kijken de afgelopen jaren. Gelukkig is er dan nog een wereld online waarin je wel bij je collega’s om het hoekje kan kijken… We hebben daar dankbaar gebruik van gemaakt!

Meer informatie: www.hettheehuis.nl

Wil jij iedere maand weten wat je gemist hebt aan leuke interviews met horeca ondernemers? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief en volg onze facebookpagina voor direct updates!

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen