Vida! een 4tal horecabedrijven van Edwin Spitsbaard en zijn vrouw Eefje

woensdag 1 november 2017

Onze leveranciers zijn:

Naar leveranciersovericht

Vida is bijna 5 jaar geleden ontstaan uit voorliefde van Spanje.

Allereest, wie zijn jullie en wat doen jullie precies?

Mijn naam is Edwin Spitsbaard en samen met mijn vrouw Eefje hebben wij nu een viertal horeca bedrijven. Vida genaamd. Vida is bijna 5 jaar geleden ontstaan uit voorliefde van Spanje. In Hilversum kochten we een oud biljart cafe en dat hebben we getransformeerd tot een Spaans restaurant. Inmiddels hebben we vestigingen in Hilversum, Amsterdam en Naarden-Vesting. De laatste aanwinst is een wijnbar naast onze vestiging in Hilversum. Tussen die twee bedrijven hebben we een stadstuin weten te creëren van 1000m2! Dit alles aan het marktplein midden in het centrum. In het historische Naarden-Vesting zitten we in de oude Turfloods. Een geweldig mooi pand met waanzinnige uitstraling. In Amsterdam zitten we in het prachtige Oud zuid op de Valeriusstraat. Allemaal mooie panden op mooie plekken.

Waarom de naam Vida?

Vida staat voor leven in het Spaans (zeg Bida op z’n Spaans). De naam is krachtig, kort en blijft makkelijk hangen. We (mijn vrouw en ik) waren al een tijd bezig met dit concept uit denken en uitwerken alleen hadden we nog steeds geen naam. Totdat we in de tuin zaten en het over een familielid hadden die in twee maanden tijd drie familieleden had verloren. Dat was wel een eye opener dat we echt tegen elkaar zeiden dat we nog harder moeten genieten van het leven. En toen was de naam geboren.

Wilde je altijd al horeca ondernemer worden?

Haha nee! Vanaf mijn 12e altijd baantjes gehad van supermarktmedewerker tot DJ. En van buizen inpakken tot grossieren bij DE. Buschauffeur en profvoetballer zijn ook heel lang door mijn hoofd gegaan, maar uiteindelijk ben ik tijdens mijn studie in de horeca terecht gekomen. Toen dacht ik; hé dit vind ik echt leuk en volgens mij ben ik hier ook wel goed in. Toen ben ik na mijn studie direct voor mezelf begonnen met een café in Utrecht.

Welke kansen zie je?

De kansen zijn weer volop aanwezig met een draaiende economie! Alhoewel het juist mooi is om vol in de crisis je kansen te zoeken en te pakken. Daar in zie je dat de goeie boven komen drijven. Wij hebben ook in de crisis kansen gehad en gepakt. Wij kregen de kans op een mooi pand in Amsterdam en die hebben we gepakt. Daar hadden we “geluk” dat we eigen geld hadden en dat de bank meegaand was. Vervolgens opende we 2 maanden daarna ons filiaal in Naarden-Vesting ook omdat onze accountmanager van de bank dezelfde kansen zag als wij! En nu onlangs kregen we de kans om de buren in Hilversum er bij te kopen en dat is ook gelukt. Een nieuwe kans zou kunnen zijn dat wij ons wijnbar concept onder kunnen brengen in bijvoorbeeld een hotelketen.

Wat missen we nog in de horecamarkt, volgens jou?

Lastige vraag! Je ziet de laatste jaren steeds meer een golfbeweging in de horeca. De kroeg wordt steeds minder bezocht en je moet met iets bijzonders komen om de mensen aan je te binden. Mensen willen best ergens voor betalen als het plaatje maar klopt. Achterover leunen zoals in 90-er jaren kan echt niet meer. Je ziet dat als ondernemers hun nek uitsteken dat het vaak ook beloond wordt. Daarmee bedoel ik dat als je wat meer “out of the box’ gaat moet het hele plaatje ook wel kloppen. We missen denk ik niet zo heel veel op dit moment. Er is, nogmaals, zoveel beweging dat er voor ieder wel wat is. Alhoewel ik het nu voor de jeugd onder 18 wel heel sneu vind dat daar eigenlijk weinig meer voor is. Voor de ondernemer is daar geen droog brood meer in te verdienen sinds de invoering van NIX18. Dus dat missen we misschien nog wel: Een concept voor de jeugd onder de 18

Werk je samen met anderen en waarom?

De burgemeester (Pieter Broertjes) gaf ons horecaondernemers in 2012 enorm op ons donder. Hij vroeg ons; wat doen jullie als horeca samen? Daar moesten we antwoord op schuldig blijven. Iedereen zat op zijn eiland. Ik heb mij dat samen met een collega aangetrokken en we zijn de Stichting Uitgaan Hilversum begonnen. Dit met als doel om samen te werken en op deze manier Hilversum weer op de kaart te zetten. Het resultaat is dat we een aantal leuke evenementen per jaar hebben waar iedereen zich voor inzet. Ook zijn we hierdoor een gesprekspartner geworden voor de gemeente. Verder ben ik ook nog voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland afdeling Hilversum eo. Hierin behartig ik ook alle belangen van de collega’s. Een voorbeeld hiervan is dat we volledig mee hebben mogen denken in het nieuwe horecabeleid. Inmiddels is dat naar volle tevredenheid van iedereen uitgewerkt. Dus samenwerken doe je om verder te komen, wil je dat niet moet je op je eiland blijven staan.

Wat zijn jouw favoriet merken/producten?

Ik heb niet een bepaalde voorkeur voor merken. Ik ben behoorlijk breed daarin. Wel is het zo dat het A-merken moeten zijn omdat bij onze bedrijfsvoering past. Wij hebben bijvoorbeeld ook een aantal eigen producten ontwikkeld. Dit hebben we in samenwerking met gerenommeerde bedrijven gedaan. Onze eigen koffie met Royal Taste, ons eigen bier met Jopen in Haarlem en onze eigen droge worst met Olijck uit Haarlem. Het recept van de worst is zo goed ontvangen dat deze straks misschien overal te krijgen is!

Wat is jouw belangrijkste advies voor startende horeca ondernemers?

Ga op je onderbuik gevoel af met uiteraard wel iets van een cijfermatige onderbouwing. Maar ik heb 1 keer de fout gemaakt om mij volledig te laten leiden door cijfers. De brouwerij kwam met allemaal pakken papier met prachtige cijfers voor een bepaalde plek waarvan mijn gevoel niet zo goed was. Uiteindelijk toch laten leiden door de euro tekens en dat heeft mij na 1 jaar heel veel geld gekost!

Wat zou je anders doen met de kennis van nu?

Zoals hierboven gezegd; niet laten leiden door het geld. Geen ondoordachte investeringen meer. Geen belachelijk huren meer en geen torenhoge overnameprijs meer betalen. Met de kennis van nu kan ik het veel beter afwegen of iets reëel is en\of rendabel.

Voor meer informatie: www.vida.nl

Ben jij ondernemer en pak je het net even iets anders aan dan de rest? Stuur een mailtje naar redactie@horecanieuws.nl en wie weet... sta jij de volgende keer in The Hotspot!

Redactie Horecanieuws

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen