Casper Bijl van Loburg Wageningen

maandag 18 maart 2019

De samenwerking met de Wageningen Universiteit en Research is iets waar ik erg trots op ben en waar we een aantal hele mooie grote events mee hebben opgezet.

Wie ben je en vertel eens iets meer over jouw zaak?

Ik ben Casper Bijl, enthousiast horecaondernemer in het centrum van Nederland. Mede-eigenaar van Loburg BV dat naast een fantastisch multifunctioneel grand café/muziekpodium/feestzaal/bruine kroeg ook het kloppende hart is achter menig festival, feest, culturele activiteit, muzikaal event, etc. We kenmerken onszelf door voor heel veel verschillende doelgroepen aparte events te organiseren en ondersteunen op veel manieren cultuur en muziek in Wageningen. Met 2 aparte ruimtes (een café met en afsluitbare zaal geschikt voor livemuziek en events), een ruim assortiment speciaal bieren, 8 goede open wijnen en een fantastisch assortiment aan whisky en gedistilleerd bieden we voor ieder wat wils. In combinatie met een warme ongedwongen sfeer en kundig personeel is dat de factor voor succes. Als persoon maak ik graag tijd voor mijn gezin, maar ook steek ik veel tijd in het belang van samenwerking in diverse ondernemerskringen en probeer waar mogelijk meer plezier te brengen in een wat ingedutte studentenstad waar bijna alles mogelijk is.

Waarom ben je horeca ondernemer geworden?

Op school was ik met alles om me heen bezig, behalve met wat nodig was. Na een veel te leuke maar niet zo effectieve tijd op school en met een diploma op zak ben ik op mijn 17e in de horeca gaan werken. Een klassieke loopbaan (garderobe, afwasser, barman, bediening, hulpkok, zelfstandig werkend kok, chef, ondernemer) heeft me op veel plekken gebracht waar ik me op een bepaald punt besefte dat mijn unieke kijk op de horeca en tomeloze energie om heel veel plezier te creëren voor zoveel mogelijk mensen iets was dat ik voor mezelf moest uit nutten. Ik organiseer graag, verbind mensen, maak me druk om alles, werk het liefst 18 uur per dag en ben pas klaar als iedereen het naar zijn zin heeft. Hoe kan je dat nou beter benutten dan in het ondernemerschap!?

Hoe kom je aan goed personeel en op welke manier houd je ze tevreden?

Voor nieuw personeel plaatsen we meestal een advertentie op facebook en stellen die vraag in en buiten Loburg. Voor de wat zwaardere functies gaat dit via een officiële vacature met assesment die ook via linkedIn en andere media naar buiten wordt gebracht. Verder organiseren we veel grote events waarbij tijdelijk personeel werkt. Als daar iemand tussen zit die opvalt dan is het natuurlijk zaak die meteen aan je te binden. Als er vervolgens mooie mensen in de zaak staan, dan is het je taak als eigenaar ze ook het gevoel te geven dat ze bijzonder zijn. Maak tijd voor ze, dat doen ze ook voor jou. Let bij het aansturen of het aankomt en of ze op hun plek zijn, geef ze niet alleen negatieve feedback maar ook positieve, hou de belastbaarheid in de gaten (niet iedereen is van gewapend horecabeton gemaakt), zorg ervoor dat ze wat te glimlachen hebben en laat ze meedenken met de zaak waar ze trots op zijn en dat ook uitdragen.

Er zijn 2 motivalenten om te werken in ons bedrijf; 1. De emotionele beloning omdat het echt leuk is en je daar energie van krijgt. 2. De financiële beloning die moet passen bij je arbeid. (voor een minimumloon zou je zelf ook niet uit je bed komen als je voor een baas zou werken). Dat moet met elkaar in balans zijn. Als je dat combineert met de nodige zorg en toewijding dan krijg je een team waar je nog jaren van kan genieten. Besef je altijd goed dat je personeel het hart is van het bedrijf, zonder hen verkoop je niets.

Wat is jouw grootste succes en zou je hier iets meer over kunnen vertellen?

Alles wat lukt is een succes en of het groot of klein is, als iedereen staat te genieten ben ik tevreden. Maar uiteraard heb ik wel wat dingen voor elkaar gebokst die me nog blijer maken dan dat. De samenwerking met de Wageningen Universiteit en Research is iets waar ik erg trots op ben en waar we een aantal hele mooie grote events mee hebben opgezet, Woetstok is een festival dat voor de grap is begonnen en nu ieder jaar tussen de 7 en 9.000 mensen trekt én het in goede banen leiden van de Horeca tijdens het bevrijdingsfestival is iets waar ik trots op ben. Echt succes zit hem wat mij betreft in klein geluk in plaats van grootsheid en massa.

Heb je ook een tegenslag te verwerken gehad? En hoe ben je hier weer bovenop gekomen?

Uiteraard ging het ondernemen niet zonder slag of stoot. Tijdens een aantal momenten in mijn loopbaan ben ik belazerd, ik heb mensen ontmoet die niet zijn wat ik dacht dat ze waren, heb verkeerde keuzes gemaakt zo zijn er nog meer momenten geweest waarop ik dacht; nu stop ik er mee! Maar als ik nu terugkijk is het allemaal ergens goed voor geweest, want ik heb nog veel meer mooie mensen en momenten leren kennen. Ik heb verschrikkelijk veel geleerd en was niet geweest waar ik nu ben als ik niet zoveel geleerd had. Ik heb eigenlijk nog nooit lang stilgestaan bij tegenslagen, want als ze zakelijk zijn leveren ze erg veel frustratie op maar niet een onoverkomelijke berg die de rest van je leven in de weg zit. Waar bijvoorbeeld verdriet over verlies van dierbaren mettertijd veranderd in het koesteren van mooie herinneringen zal een zakelijke tegenslag ervoor zorgen dat je in de toekomst betere keuzes maakt. Maak de tegenslag daarom bewust mee en zet de negatieve emoties om in positieve energie om iets te bouwen wat het tegendeel bewijst.

Neem je weleens een kijkje bij andere horeca ondernemers? Waar ben je laatst geweest?

Ik vind het erg leuk om met andere ondernemers in contact te zijn en bij andere ondernemers te kijken. Dan gaat het niet alleen over Horeca, maar in veel breder perspectief. Ik moet wel zeggen dat het lastig is om tijd vrij te maken van het ondernemen, maar als je het doet loont het zeker. Een ondernemer waar ik met veel plezier mee spar is de eigenaar van Momento in Arnhem, een bevlogen vent met een mooie drive en heldere visie. Maar ook in Wageningen zitten een aantal hele fijne ondernemers waar ik graag bij naar binnen loop. Samenwerkingen met andere ondernemers tijdens onze festivals geeft ook inkijk in bijzondere bedrijven, waarbij je van veel mensen nog heel veel kan leren. Als ik kijk naar het bezoek aan een Horeca gerelateerd bedrijf in 2018 dan is het bezoek aan Brouwerij La Trappe wel mijn favoriet. Met een bijzonder verhaal maken bijzondere mensen bijzondere producten op een bijzondere locatie en dat verkoop ik dan ook met trots.

Op welke wijze stel jij het assortiment en leverancierskeuze samen?

Ik stel het assortiment samen op basis van de (verwachte) vraag. Je hebt verschillende productensoorten, waarbij die voor de massa niet dezelfde waardering nodig hebben als die bijzondere genietproducten. In de eerste productgroep ben ik kritisch op de smaak, prijs, logistiek en partnerschap. In het tweede geval kan het best iets zijn waar ik niet van hou of wat ik niet kan waarderen, maar als ik er achter kan staan omdat het verhaal goed is het USP van het product goed is dan neem ik het in het assortiment op. Leveranciers die direct roepen dat hun product echt past bij wat wij willen uitstralen maken weinig kans, ik wil authenticiteit en karakter. Uiteraard spelen trends een grote rol. Als mijn gasten G&T willen, dan ga ik er uiteraard voor zorgen dat we dat verkopen! Maar dan wel op niveau en met A-producten.

Met welke leveranciers werk je samen en zijn toeleveranciers?

Ik werk samen met drankenhandel Woudenberg in Wageningen voor bijna alles in mijn assortiment, een lokale onderneming die op alle fronten een topservice levert voor een hele scherpe prijs. Loburg bestaat als café al meer dan 40 jaar en zo lang zijn we al ambassadeur van Brand bier. Uiteraard kijken we ook naar andere mogelijkheden, maar komen we na zorgvuldige aanbesteding toch bij Brand terecht. Voor onze assortiment werken we ook graag in nauwe samenwerking met het merk achter de leverancier, waarbij we bijvoorbeeld met Sonnema een aantal leuke dingen doen. Onze studentenrelatie hebben erg veel lol gehad op Sonnemaandag en ook de ondersteuning op het gebied van nieuwe combinaties hebben bijgedragen aan menig mooie avond. Loburg is in al zijn relaties op zoek naar partnerschap, geen ordinaire klant/verkoop relatie. Je kunt van elkaar leren en elkaar meer geven dan alleen maar euro’s voor producten. Met de leveranciers die we nu hebben werkt dat erg prettig!

Hoe zorg jij dat jouw zaak onder de aandacht komt bij nieuwe gasten?

Als ondernemer probeer ik overal mijn bedrijf te promoten en mensen te vinden die dat voor me gaan doen. Wat nu influencer heet of ambassadeur, het gaat erom dat mensen iets moois doen of zien in je bedrijf. Ik ben vrij vlot na het starten van mijn eerste onderneming in het bestuur van een ondernemerscollectief gestapt en mede voorzitter geworden van de lokale afdeling van de KHN. Daarnaast ben ik ontelbaar veel locaties in Wageningen afgegaan en dit alles heeft er toe geleid dat je een solide netwerk creëert. Vervolgens hebben we voor alle activiteiten mensen gezocht die goed zijn in wat ze doen en gespecialiseerd zijn in dat wat je wil bereiken. Zo hebben we voor iedere activiteit hele enthousiaste ambassadeurs die ook gewoon kunnen verdienen aan de activiteit die ze in Loburg ontwikkelen. Als je daar dan ook nog een gestructureerde social media medewerker achter zet die dit alles op diverse media plaatst (instagram, Facebook, Twitter, lokale krant, website) dan bereik je veel mensen. Maar niets werkt zo goed als er pro-actief voor zorgen dat er altijd iets te doen is, dan komen mensen altijd in een actief bedrijf terecht en zullen ze vaker terugkomen.

Hoe hou je het vol?

Antwoord: Omdat het zo verschrikkelijk leuk is om het mensen naar de zin te maken, dat het me de dagelijkse dosis energie geeft om door te blijven gaan en nieuwe dingen te verzinnen.

Meer informatie: www.loburg.com

Café Loburg
Molenstraat 6
6701 DM Wageningen
(t) 0317-420848

Wil jij iedere maand weten wat je gemist hebt aan leuke interviews met horeca ondernemers? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief en volg onze facebookpagina voor direct updates!

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen