Dez Veth van Sonnema Berenburg

donderdag 28 februari 2019

Eigenlijk zijn er een aantal zaken waar we trots op kunnen zijn. Maar het meest trots is wel het feit dat Sonnema Berenburg echt een merk is dat leeft en dan voornamelijk in het Noorden van Nederland.

Wie ben je en vertel eens iets meer over jouw bedrijf?

Dez Veth, sinds 2011 werkzaam voor Herman Jansen Beverages Nederland en sinds 2014 Brand Manager voor het merk Sonnema Berenburg op de marketingafdeling. Herman Jansen is een distillateur van diverse gedistilleerde producten. Het familiebedrijf is in 1777 ontstaan in Schiedam en nog steeds in de jeneverhoofdstad gevestigd. De jeneverbranderij van toen is uitgegroeid tot een bedrijf van wereldformaat. Herman Jansen staat voor dranken van een goede kwaliteit voor een goede prijs. Dit komt voort uit een combinatie van toegewijd vakmanschap in zijn/haar vakgebied, gedegen kennis, een scherpe handelsgeest en een flinke dosis Hollandse nuchterheid. Het creëren van de juiste smaak en kennis van ingrediënten en productiemethoden stelt Herman Jansen in staat constant hoge kwaliteit te leveren en onze producten verder te ontwikkelen. Het huidige Herman Jansen is wereldwijd actief en biedt een gevarieerd, eigentijds assortiment aan gedistilleerde dranken. Naast Sonnema Berenburg vallen de merken NOTARIS jenever en Bobby’s Gin ook onder de vlag van Herman Jansen.

Wat maakt jouw bedrijf zo bijzonder?

Het bijzondere aan het bedrijf Herman Jansen is dat het een familiebedrijf is met diverse takken binnen de drankenwereld. Denk hierbij aan het feit dat de distilleerderij van Sonnema Berenburg bijna volledig zelfstandig draait er een wijntak is die gevestigd is in Antwerpen en er in Schiedam productie gedraaid wordt voor derden partijen. Hierdoor is het bedrijf continue in beweging. Daarnaast is de brug mooi tussen Schiedam en Bolsward. Sonnema Berenburg wordt volledig geproduceerd in Friesland, en daarom ben ik ook vaak te vinden in het mooie Bolsward. Met een klein team en een compacte distilleerderij in Bolsward worden er heel veel liters Sonnema Berenburg verkocht, iets wat we ook best bijzonder vinden!

Waar ben je het meest trots op?

Eigenlijk zijn er een aantal zaken waar we trots op kunnen zijn. Maar het meest trots is wel het feit dat Sonnema Berenburg echt een merk is dat leeft en dan voornamelijk in het Noorden van Nederland. Voor veel merken is Sonnema meer dan alleen maar een drankje, mensen hebben er echt een gevoel bij. Dat uit zich bijvoorbeeld dat er mensen zijn met een mooie Sonnema tattoo of dat er diverse verzamelaars zijn van Sonnema artikelen. Dat geeft wel aan dat het merk zeer populair is bij de mensen en dat maakt mij wel erg trots. Wat ik ook mooi vind is dat we acties bedenken die we in meerdere kanalen ingezet kunnen worden. Op dit moment hebben we een actie lopen die zowel in de horeca als in de retail loopt. Bij aankoop van een fles Sonnema Berenburg (retail actie, unieke code op de Sonnema website invullen) of bij aankoop van X Sonnema in de mix (horeca actie, voucher inleveren bij de bar, winnaar wordt begin maart bekend gemaakt) maak je kans op een trip naar Dutchweek Gerlos. Met deze actie koppelen we Sonnema weer aan het winterse gevoel.

Tenslotte vind ben ik er trots op dat Sonnema Berenburg niet meer alleen het drankje is dat puur gedronken moet worden. Je kan het drinken zoals jij het lekker vindt, puur, in de mix of als basis voor een cocktail. Door de stevige byte is Sonnema Berenburg erg veelzijdig.

Waarom zou een horeca ondernemer juist met jullie moeten samenwerken?

Sonnema Berenburg is een heerlijk kruidig drankje uit Nederland. Wij vinden dat wij Nederlanders wel wat trotser mogen zijn op producten uit onze eigen land. Het is een merk met veel historie, het bestaat namelijk al sinds 1860! Voor 2019 hebben we een aantal concepten ontwikkeld voor de horeca voor verschillende gebruiksmomenten zodat Sonnema op diverse momenten in gezet kan worden. Ook momenten waar het gebruik van nog niet zo heel hard doorloopt, zoals het after dinner moment. Voor het after dinner moment hebben we onze Dokkumer koffie ‘omgetoverd’ tot de Fryske koffie. Horeca zaken die willen werken met dit concept krijgen een compleet pakket met mooie Sonnema koffieglazen, serveerbladen in de vorm van een pompebled, bijbehorende koekjes uit Friesland en ondersteunend materialen zoals tafelkaarten. Maar ook voor het nachtleven hebben we een nieuw concept ontwikkeld; Het rondje Sonnema. Rondjes geven aan vrienden is altijd leuk, speciaal hiervoor hebben we een ronde dienblad ontwikkeld met daarin de ruimte voor 6 longdrinkglazen. Die uitgevoerd gevuld worden met een Sonnema Berenburg in de mix.

Heb je een leuk voorbeeld van een goede samenwerking met een klant?

Een goede samenwerking hebben we met veel partijen. Eén van de samenwerkingen die we hebben is met uitgaanscentrum TDF in Berlikum. Een horecagelegenheid met drie concepten: Skihut, Café en een Club. Totaal zijn er 5 barren. Als drankmerk kunnen wij hier goed zichtbaar zijn. Zo is Sonnema zichtbaar op de drankkaarten en d.m.v. promotiematerialen. Daarnaast hangen de flessen mooi in het zicht en draagt het personeel kleding met daarop het logo van Sonnema Berenburg. Verder zijn er regelmatig themafeesten waarin Sonnema goed in meegenomen wordt. Doordat TDF Berlikum meerdere concepten heeft kunnen wij ook meerdere gebruiksmomenten benutten.

Zou je iets meer kunnen vertellen over jullie aanbod?

Voor Sonnema Berenburg bieden we de horecazaak ondersteuning om de rotatie te verhogen. Afhankelijk van het soort horeca zaak hebben we zoals bovenstaand vermeld een aantal concepten ontwikkeld. We kunnen een restaurant niet het zelfde aanbieden als een feestcafé. Wat voor ons belangrijk is dat een fles Sonnema Berenburg altijd in het zicht hangt achter de bar. Sonnema Berenburg wordt vaak in de mix gedronken dus is het niet essentieel dat het koel hoeft te staan. Uiteraard is ook het mogelijk om naast een fles op de backbar ook een fles in de koelkast te zetten voor de mensen die het lekker vinden om een koele Sonnema Berenburg puur te drinken. Wij leveren in ieder geval – mits gewenst- non drips uit om de fles op te kunnen hangen achter de bar. Met horeca zaken waar we mee samen (gaan) werken bieden we zichtbaarheid items aan zoals diverse bar materialen. Daarnaast bieden we een aantal concepten aan voor de diverse gebruiksmomenten, twee heb ik al eerder genoemd maar we hebben bijvoorbeeld voor het nachtleven ook een mooie bottle service tray ontwikkeld waarin de fles, frisdrank, garnering en ijsblokjes gepresenteerd kunnen worden. Daarnaast bieden we voor horeca zaken ook tailormade Sonnema cocktail kaarten.

Wat is jullie ambitie?

Onze ambitie is om een landelijk bekend en beschikbaar merk van Sonnema Berenburg te maken. Sonnema Berenburg is een groot en sterk merk en zeker in het Noorden en het oosten van het land, maar in andere delen van Nederland is er zeker nog aan bekendheid te winnen. Met een beschikbaar merk bedoelen we dat Sonnema zichtbaar is in de horeca, dit kan al heel simpel doordat de fles zichtbaar staat op de backbar. Het wil voorkomen dat er bijvoorbeeld wel Sonnema Berenburg aanwezig is in de horeca maar doordat het alleen in de koelkast staat het niet zichtbaar is voor de consument en niet besteld wordt.

Waarmee onderscheiden jullie je van andere soortgelijke aanbieders?

Alleen op basis van het product al onderscheidt Sonnema Berenburg zich al. Door de kruiden in Sonnema heeft het een stevige byte waardoor het erg veelzijdig is. Daarnaast proberen we samen te kijken met de horeca zaken waar we hun kunnen helpen om de rotatie te verhogen. Soms ligt de oplossing in een tailormade oplossing, dit is iets wat we kunnen al op kleinschalig niveau en we ook heel snel op kunnen pakken.

Komen jullie binnenkort nog met iets nieuws op de markt?

Dit is wel de bedoeling. Wat het precies is hou ik nog voor me want we zitten nog in een traject waarin we aan het testen zijn met het nieuwe product.

Op welke events staan jullie komend jaar en waarom?

Uiteraard zijn we dit jaar aanwezig bij Dutchweek Saalbach en Dutchweek Gerlos, twee evenementen in Oostenrijk maar gevuld met Nederlanders. Klunen in Breda, Glemmer, Sneekweek, Oerrock festival en Heaven festival zijn we dit jaar ook weer aanwezig. Er zullen nog een aantal evenementen volgen dit seizoen. We staan op deze evenementen om de bekendheid van het merk te vergroten maar ook om de consumptie mogelijkheden met Sonnema te vergroten. Naast de Sonnema Cola (premix) proberen we ook overal de Sonnema Sinas in te verkopen, dit is namelijk een mooie toevoeging in het premix assortiment.

Voor meer informatie en contactgegevens ga naar de leverancierspagina van Sonnema Berenburg

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen