Vaak komen ideeën ook van leveranciers, ze kennen je concept en stellen je voor aan andere leveranciers. Daarnaast vind ik het mooi om lokale ondernemers te helpen, een absolute win-win als je het mij vraagt.
Braai Amsterdam is geïnspireerd op de Zuid Afrikaanse Braai. Met name het sociale aspect van de Braai willen we benadrukken, niet zozeer de Zuid Afrikaanse keuken. In Zuid Afrika is een Braai onmiskenbaar verweven in de cultuur en gaat veel verder dan een bbq zoals we die in NL wel eens organiseren. Je vindt bij ons dus vooral lange tafels waar men bij elkaar aanschuift en de sfeer die we willen brengen zou ik omschrijven als gezellig en laagdrempelig.
We hebben 3 locaties in Amsterdam, variërend van een kiosk aan het Vondelpark waar we barbecueën, tot volwaardige restaurants in zowel de Rivierenbuurt als het Westerpark. Daarnaast doen we steeds meer dingen op locatie, bij voorkeur koken we dan op open vuur.
De laatste 2 jaar zijn we vooral bezig om onszelf verder te ontwikkelen op gebied van groentes, fruit en brood die we op de houtskool bereiden. Inmiddels is 40% van de kaart vegetarisch, al komen de meeste gasten nog wel voor de vleesgerechten.
We proberen zo laagdrempelig mogelijk te zijn zodat iedereen zich bij ons op hun gemak voelt. Daarnaast het feit dat we op echte houtskool koken en dat veel stukken vlees eerst gerookt zijn op appelhout.
Een groot deel van onze gerechten zijn ook online te bestellen en worden dan thuisbezorgd, we houden daar veel rekening mee met het ontwerpen van onze zaken, bijvoorbeeld door een aparte ingang te maken voor bezorgers.
Daarnaast leren we zelf continu bij door kritisch te blijven naar onszelf, het eten en de service. Ik ben er ook van overtuigd dat onze zaken er over een paar jaar heel anders uit zien qua menu, service en aankleding.
Iedereen is over het algemeen super enthousiast. Je eet bij ons van aluminium dienblaadjes i.p.v. borden, krijgt het eten geserveerd op plakken boomstam en onze wijnglazen hebben geen chique pootje. De kans is groot dan er vreemde mensen naast je komen zitten gedurende de avond en op het terras doen we aan zelfbediening. We doen sommige dingen dus bewust anders en dat maakt het leuk om bij ons te eten vinden wij. Laten we het er op houden dat er ook gasten zijn die er een klein beetje aan moeten wennen 😉
Dat hangt heel erg af van het soort horecazaak dus ik kan die vraag niet concreet beantwoorden. Ik ben zelf vanaf het begin vol gas gegaan en ik denk dat we daarom zo snel gegroeid zijn. Nadeel daarvan is dat je soms beslissingen neemt die je niet goed hebt overwogen en dat kost je dan gasten of een smak geld. Aan de andere kant leer je daar wel het meeste van. Ik heb zelf nooit een leermeester gehad die me het vak heeft geleerd dus dat maak je creatief en nieuwsgierig. Ik leer dagelijks nieuwe dingen; van onze medewerkers, leveranciers, de boekhouder maar vooral van onze gasten. Ik kan nog wel eens eigenwijs zijn, maar als een gerecht veel minder verkoopt dan je had gedacht, dan dien je toch terug te gaan naar de tekentafel.
Eigenwijs, ongeduldig, oprecht, kritisch en een scheutje humor.
Vooral niet naar mij luisteren maar juist lekker je eigen ding doen. Het is goed om naar collega’s te kijken maar elke zaak is zo anders. Elke buurt heeft zijn eigen identiteit en zijn eigen type gasten, luister daar vooral naar. We hebben 3 zaken in Amsterdam en ze zijn alle 3 verschillend, juist omdat we zo goed mogelijk kijken naar de buurt en de behoeftes.
Daarnaast heeft het ons heel erg geholpen om bovenop je cijfers te zitten. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend maar in het begin waren we gewoon hard aan het werk en keken we of er eind van het jaar wat over bleef. Nu houden we alles exact bij en weten we ’s avonds al wat we die dag ongeveer hebben verdiend. Zo kunnen we heel goed sturen en op-/afschalen waar nodig qua personeel.
We werken al een paar jaar fijn samen met Hanos als groothandel. Daarnaast hebben we veel verschillende leveranciers, allemaal lokale ondernemers. Frank’s Smokehouse maakt voor ons de allerbeste bacon van de stad. Wesley rookt onze kippetjes op appelhout in zijn Texas Smoker. Samen met Brandt&Levie hebben we de ultieme BBQ worst ontwikkeld en die maken ze speciaal voor ons. Het deeg voor het brood komt weer van een bakker om de hoek en dat bakken we af op de barbecue. De Wodka die we schenken wordt ook hier in de stad gemaakt, dat vind ik mooie initiatieven en zo gun je elkaar een beetje business, hoe klein soms ook. Al met al veel verschillende leveranciers maar dat is de moeite zeker waard.
Die verzamel je door de jaren heen. Je hebt iets in je hoofd en zoekt dan naar de perfecte kandidaat om het te maken. Vaak komen ideeën ook juist van die vaste leveranciers, ze kennen je concept en stellen je voor aan andere leveranciers. Daarnaast vind ik het mooi om lokale ondernemers op die manier te helpen, een absolute win-win als je het mij vraagt.
Ik kijk graag om me heen als ik andere horeca bezoek. Sommige dingen pik je stiekem toch op en gebruik je op een of andere manier in je restaurants. Daarnaast helpt het me soms om met collega ondernemers te praten over bepaalde uitdagingen zoals het personeelstekort in de horeca, dat zet je weer aan het denken. Daarnaast weet je dan ook dat je niet de enige bent met die struggles.
Heel goed, hadden we als ondernemers maar meer tijd om te lezen. Ik haal er erg veel inspiratie uit om te lezen wat andere ondernemers doen, maar dat lukt helaas alleen ’s avonds laat of ’s ochtends heel vroeg.
Meer informatie: www.braaiamsterdam.nl
Braai Amsterdam
3 locaties
– Westerpark
– Vondelpark
– Rivierenbuurt
(t) 020-2211376
Wil jij iedere maand weten wat je gemist hebt aan leuke interviews met horeca ondernemers? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief en volg onze facebookpagina voor direct updates!
Er zijn meer aanbieders van waterkoelers maar die werken vaak met langdurige contracten terwijl je bij ons elk gewenst moment kunt stoppen. Doordat wij een goed doel zijn en dat ook heel groot op ons glaswerk staat, is er geen discussie meer met de gast over de prijs voor het water.
Werk vanuit je passie, het zit niet altijd mee. Als je op je passie zit hou je het vol, anders loop je er op leeg.
Toen ik de zaak heb overgenomen heb ik een stuk aangebouwd en daarin ben ik weer een à la carte restaurant begonnen.
Spanish coffee, Irish coffee en French coffee bij een ieder wel bekend! Maar kent u de Fryske koffie al? Wellicht nog onder de 'oude' naam Dokkumer Koffie? De Fryske koffie is weer terug van weggeweest alleen in een nieuw jasje! Probeer deze heerlijke koffie variatie eens, u zult er geen spijt van krijgen!
Serveer jij jouw gasten het beste water? Met MADE BLUE maak je van kraanwater lekker gekoeld plat en bruisend bronwater tegen lagere inkoopkosten, terwijl je voor elke liter die je serveert 1.000 liter schoon drinkwater beschikbaar maakt in ontwikkelingslanden. Dat is nog eens water met een goed verhaal!
Hot2Home™ is de eerste echte oplossing voor het bezorgen van friet. Een totaal concept dat bestaat uit de twee elementen.
Bekijk online onze meest recente acties en aanbiedingen!
OP=OP zomeractie: € 1000 extra korting! Deze zomer krijgt u extra € 1000,- netto korting op de DV 80.2. Let wel op: OP=OP!