Hennie de Haan van Food Matterz te Groningen

maandag 4 februari 2019

Onze leveranciers zijn:

Naar leveranciersovericht

Ik miste zelf vaak de beleving bij andere lunchzaken en het leek me heel erg fijn dat wanneer wij iets zouden maken dat je gast daar heel erg blij van wordt.

Wie ben je en vertel eens iets meer over jouw zaak?

Mijn naam is Hennie de Haan en al een aantal jaren liep ik met het idee om een lunchcafe te gaan starten, waar je onwijs lekkere koffie kan drinken en lekker kan eten. Lunchzaken zijn er genoeg maar ik mis vaak een stukje beleving. Voor mij zit de beleving in de keuze van je producten. Onze producten worden met zorg gekozen en er wordt niet gekozen voor een goedkoper alternatief. We maken alles zelf en er komt eigenlijk geen groothandel aan te pas die het kant en klaar aanlevert. Zelf de moeite doen, voelen en ervaren dan kan je het mooiste neerzetten voor je gasten.

Waarom ben je horeca ondernemer geworden?

Ik miste zelf vaak de beleving bij andere lunchzaken en het leek me heel erg fijn dat wanneer wij iets zouden maken dat je gast daar heel erg blij van wordt. Net even iets extra’s kunnen vertellen, net iets extra’s kunnen doen en het net anders presenteren.

Hoe kom je aan goed personeel en op welke manier houd je ze tevreden?

Das wel een dingetje en dat is voor iedere ondernemer lastig denk ik. Je begint altijd in vol vertrouwen met nieuwe mensen en je hoopt dat het Food Matterz gevoel hun ook pakt. Het team wat er nu staat ben ik ontzettend trots op, ze voelen en professionaliseren het concept en dat is een verrijking voor mij en voor onze gasten. Enthousiasme en vriendelijkheid overheerst altijd. Hoe ik ze tevreden houd? Ik sta altijd voor ze open en wil iedereen altijd helpen en tot nu toe ervaar ik wat je geeft krijg je terug.

Wat is jouw grootste succes en zou je hier iets meer over kunnen vertellen?

Nou dit jaar zijn we op de 18e plek geëindigd in de Misset koffie Top 100. Onze koffieleverancier Mocca d’Or gaf aan dat hij vond dat we mee moesten doen. We vonden dit zelf in eerste instantie te snel. Eerst alles optimaliseren in de zaak enz was ons gevoel. Echter na overleg met onze Barista’s (zonder opleiding maar ook hier geldt liefde voor wat je doet) zeiden we DOEN!!. We krijgen feedback waar we ook altijd weer van kunnen leren. We vonden het heel erg spannend….onze koffie is lekker maar of hij lekker genoeg is? Dat is de vraag, want smaak is wel een beetje persoonlijk. De machine werd bijgesteld tot een perfecte espresso, we hebben dit daarna snel weer terug gedraaid naar “onze” lekkerste espresso. Zo gaan we de wedstrijd in en zo willen we dat onze espresso geproefd wordt. Jeroen onze Barista heeft 2 maal de jury mogen verblijden met zijn allerlekkerste espresso, americano en cappuccino. De avond van de uitreiking zeiden we tegen elkaar “als we nou ergens in de buurt van de 50 zitten dan zijn we echt superblij”. Punten voor verbetering blijven er altijd. We zijn 18e geworden en provinciewinnaar van Groningen. Trots!!!.

Heb je ook een tegenslag te verwerken gehad? En hoe ben je hier weer bovenop gekomen?

We hebben nog niet echt een tegenslag te verwerken gehad en we hopen dat dat mooi zo blijft 😉.

Neem je weleens een kijkje bij andere horeca ondernemers? Waar ben je laatst geweest?

Ik kijk vaak bij andere horeca ondernemers. Maar waar ik het laatst bewust geweest ben om te kijken. Geen idee eigenlijk. Ik loop vaak ergens gewoon naar binnen en probeer ook altijd inspiratie op de te doen. Maar dan wel inspiratie en geen kopie. Ik zie vaak dingen waarvan ik blij ben dat we het anders doen, maar ook vaak dingen dat ik dan denk aha zo kan het natuurlijk ook. Elkaar helpen en sterker maken is mijn idee van ondernemen. Dat vinden veel andere ondernemers lastig en niet iedereen wil zijn manier van ondernemen delen. Ik wel, ik sta er open in. Dit is wat het is en zo doe ik het.

Op welke wijze stel jij het assortiment en leverancierskeuze samen?

Daar ben ik wel heel erg kritisch in en dat zullen leveranciers ook beamen denk ik haha. Ik ga eigenlijk altijd eerst naar de kern. Dus waar wordt het gemaakt en als het goed te doen is ga ik er eerst naartoe. Ik wil voelen, proeven en beleven waar het vandaan komt. Het verhaal moet mij iets doen en het moet kloppen. Commercieel ondernemen is niet mijn ding want dan zou ik heel andere producten gebruiken. Liefde, passie en genieten dat is ons motto.

Met welke leveranciers werk je samen en zijn toeleveranciers?

Ik werk bijv samen met een Buffelboer uit eigen dorp. De allerlekkerste en meest verse buffel mozarella haal ik daar in mijn emmertjes. Deze is gewoon het allerlekkerste….niet uit een zakje maar gewoon net vers gemaakt uit mijn emmer. De yoghurt en hangop halen we van Buurvrouw Durkje. Ze heeft 10 koeien en ook daar kom ik met emmers vandaan haha. Jansma uit Haule levert ons producten als biologische melk, Soya melk, Havermelk enz. Onze heerlijke vleeswaren komen veelal uit Italië of van Spijkerman in Akkrum. Een top slagerij met een grote dosis passie. Wat er in Italië gedaan wordt met de mooiste stukken vlees doet Spijkerman in Akkrum. En natuurlijk niet te vergeten onze koffieleverancier Mocca d’Or!

Hoe zorg jij dat jouw zaak onder de aandacht komt bij nieuwe gasten?

Social Media zo proberen we een groter bereik te krijgen. Dat is niet altijd mijn ding, niet dat ik het niet leuk vindt om te doen maar meer dat ik er niet altijd aan denk. Ik hoef zelf niet in de belangstelling te staan dus vloggen is ook geen optie haha. We hopen dat mensen het hier als fijn en lekker ervaren en doorvertellen aan anderen en tot nu werkt dat heel erg goed.

Als je een vraag aan andere horeca ondernemers zou kunnen stellen. Welke zou dat zijn?

Ik vindt plannen vaak lastig met personeel. Ik ben wel eens benieuwd hoe een dag rooster er bij een verglijkbaar bedrijf uit zou zien.

Meer informatie: www.foodmatterz.nl

Food Matterz
Oude Ebbingestraat 86
9712 HM Groningen
(t) 050-2045440

Wil jij iedere maand weten wat je gemist hebt aan leuke interviews met horeca ondernemers? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief en volg onze facebookpagina voor direct updates!

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen