Jan Lagrouw van Heeren van Loosdrecht

vrijdag 22 maart 2019

Mijn filosofie is “als we iets maken dan moet het echt topkwaliteit zijn.” Die belofte zit in ons DNA geborgd, dat stralen we uit en komen we na.

Wie ben je en vertel eens iets meer over jouw bedrijf?

Mijn naam is Jan Lagrouw, woon in … Loosdrecht en ik ben na ruim 30 jaar ‘gebakken lucht’ te hebben verkocht (radioreclame, dat kan je niet vastpakken), gestart met iets dat je echt kan bakken: croquetten en borrelhapjes. Heeren van Loosdrecht is min of meer als grapje bedacht bij de buurtbbq, maar ondertussen bestaan we 5 jaar en serveren zo’n 250 horecabedrijven onze producten.

We werken met een klein team van 5 m/v, we zijn gedreven én we hebben verschrikkelijk veel lol in ons werk, omdat we 110% achter de kwaliteit van onze producten staan.

Wat maakt jouw bedrijf zo bijzonder?

Mijn filosofie is “als we iets maken dan moet het echt topkwaliteit zijn.” Die belofte zit in ons DNA geborgd, dat stralen we uit en komen we na. Dat maakt het verkopen van je product een stuk eenvoudiger, want je verkoopt geen kletspraatjes aan een chef of horeca-ondernemer, dus je hebt een verhaal wat staat als een huis.

Daarnaast hechten wij veel waarde aan het woord ‘samenwerken’ en steken daar veel tijd en energie in om dat met en bij onze klanten waar te maken.

Waar ben je het meest trots op?

Dat we consequent vast hebben gehouden aan het begrip ‘kwaliteit leveren’. Dat vraagt hogere investeringen in de beste grondstoffen en meer tijd om te ontwikkelen. Maar dat betaald zich terug én het geeft je veel voldoening.

Het Javaantje, ons borrelhapje met kip en pinda, dat heeft maanden geduurd voordat we de perfecte smaak hadden. Maar we hebben nu een waanzinnig lekker borrelhapje zonder kunstmatige toevoegingen en dubieuze e-nummers, dus puur natuur. En daar ben ik dan best trots op als dat lukt en wordt opgepikt door de horeca.

Waarom zou een horeca ondernemer juist met jullie moeten samenwerken?

Moeten is dwang… maar ondernemers met passie voor het vak, die hun gasten alleen het allerbeste willen serveren, daar werken wij graag mee samen. Goede kwaliteit kost iets meer, dat weet iedere horeca-professional, maar het is natuurlijk niet zo dat we onszelf uit de markt prijzen. Als ik een biefstukje haal bij onze dorpsslager Gerard de Nooij dan weet ik dat ik iets meer betaal dan bij de Kiloknaller, maar ik betaal graag die paar dubbeltjes meer voor dat stukje kwaliteit. Zo werkt dat ook met onze producten, je betaalt iets meer, maar als je je gasten kwaliteit serveert, dan hoor je niemand over die paar dubbeltjes.

Heb je een leuk voorbeeld van een goede samenwerking met een klant?

We werken al lang samen met Brasserie Staverden, op het gelijknamige kasteel, tijdens speciale middagen die zij organiseren in de kasteeltuin. Een topper was het feest dat zij gaven ter ere van de titel ‘Terras van het Jaar’ in 2017, waar Jean Pierre, onze ‘serveerheer’ in rokkostuum tussen de pauwen de hapjes serveerde.

Met Restaurant Porto Loodrecht zijn we ooit gestart met een samenwerking tijdens het Loosdrecht Jazzfestival en we zijn nog steeds hofleverancier op het mooie terras aan de plas. Maar ook met de groothandels doen we leuke dingen tijdens events. Samen met Raymond van Bavel van Hocras Bussum heeft onze croquetteur Jos Viester onze Wildbitterbal ontwikkeld, daar hebben we gewoon veel lol in.

Zou je iets meer kunnen vertellen over jullie aanbod?

Wij zijn gestart met de Heeren 1830 Croquette, vernoemd naar het jaar dat er voor het eerst in Nederland een recept over croquetten opdook. De croquette is bereid met scharrelvlees van het Gelders rund en echt getrokken bouillon. Geen instant, geen kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen, puur natuur!
Daar is het Heertje uit voort gekomen, de bitterbal in de vorm van een mini-croquetje en ondertussen ook als de bekende ronde bitterbal leverbaar.
Het borrelassortiment bestaat verder uit de Madammekes, een kaasbitterballetje met pittige boerenkaas en beenham); het Garnaaltje, een mini-croquetje met Noordzeegarnaaltjes; het Javaantje (met kip en pinda) en het Groentemanneke, een vega borrelhapje met als uitdaging dat ook niet-vegetariërs het erg lekker moeten vinden. En dat is nog gelukt ook. Geinig toch? We hebben die ook als groentecroquette van 90 gram, boordevol groente en veganistisch, dus zelfs geen dierlijke gelatine!

Wat is jullie ambitie?

Op onze eigen manier meewerken aan het continuproces om kwaliteit te leveren aan horecabedrijven met passie. De horeca groeit en ons doel is om met mooie producten, goede service, creatieve samenwerkingen en een gunstige prijs mee te groeien naar een solide marktpositie.

Waarmee onderscheiden jullie je van andere soortgelijke aanbieders?

Bij de start had ik één doel: we gaan een topcroquette ontwikkelen. Toen kreeg ik van de bekende croquetteur Dik Zeldenrijk de tip om er veel minder zout in te verwerken, hij had een vooruitziende blik. We hebben het zout gereduceerd en de croquette hoger op smaak gebracht met natuurlijke smaakversterkers, o.a. lavas.

Ons borrelassortiment is écht anders. De Madammekes, Javaantjes en Groentemannekes hebben al onderscheidende namen, maar zijn ook echt veel anders dan het doorsnee-aanbod. Om de producten aan te prijzen leveren wij onze afnemers tafelbordjes met informatie over het borrelgarnituur, waar we zover gaan dat we zelfs het logo of de naam van het bedrijf er op drukken. Persoonlijke aandacht tot in de details.

Komen jullie binnenkort nog met iets nieuws op de markt?

We zijn met Zeldenrijk bezig met een ovencroquette en –bitterbal voor bedrijven en instellingen. Maar dan niet voorgefrituurd zoals alle anderen wel doen.
Als we een ovenproduct lanceren willen het echt als usp meegeven dat er gegarandeerd minder vet in zit. Wordt vervolgd.

Net nieuw zijn de Waterlanders, een mini-croquetje met rivierkreeft en blokjes venkel. Echt een verrassend lekker hapje!

Op welke events staan jullie komend jaar en waarom?

We hebben net HorecaTT in Assen achter de rug. Erg succesvol. De Horecava hebben we overgeslagen dit jaar, ons budget investeren we in samenwerkingen (daar heb je ‘m weer) op events van onze horecagroothandels.

Traditiegetrouw zijn wij als horecapartner aanwezig op het Loosdrecht Jazzfestival in september, dat is enorm leuk omdat je direct contact hebt met consumenten of liever gezegd, de gezellige borrelaars. Erg leuk om te doen! En als een horecabedrijf een bijzondere activiteit heeft, proberen wij daar aanwezig te zijn met onze ‘serveerheer’ Jean Pierre, die in stijl de borrelhapjes serveert.

Voor meer informatie en contactgegevens ga naar de leverancierspagina van Heeren van Loosdrecht

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen