Jeannot Nijpjes van De Koekfabriek

maandag 30 juli 2018

Onze leveranciers zijn:

Twelve
Naar leveranciersovericht

Onze primaire doelstelling is zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen.

Kan je jouw horeca onderneming beschrijven?

Dit is andere koek! Op ambachtelijke wijze bakken wij in de Koekfabriek een uitgebreide assortiment aan koek. Naast kakelvers en overheerlijk is koek van de Koekfabriek ook een koekje uit de maatschappij. Dit omdat ze worden gebakken door wel heel bijzondere ‘koekenbakkers’.

Iedereen vindt het prettig ergens bij te horen. Onderdeel te zijn van iets. Gezien te worden. Maar er zijn genoeg mensen voor wie dit niet vanzelfsprekend is. Door middel van zinvolle dagbesteding en leerwerk trajecten bieden wij mensen met een zogenaamde afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek in onze bakkerij. Hiermee staan zij letterlijk en figuurlijk middenin de maatschappij. Gezamenlijk bakken zij met liefde en aandacht de allerlekkerste koekjes. En daar zijn zij trots op!

In samenwerking met de zorgorganisatie Reinaerde startten enkele Utrechtse horecaondernemers in 2013 de Koekfabriek. Gezamenlijk streven zij sindsdien naar een financieel gezonde werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In deze samenwerking tussen horecaondernemers en zorg doet ieder waar hij goed in is. De zorgpartner faciliteert goed geschoold zorgpersoneel en enthousiaste cliënten. De ondernemers dragen zorg voor een mooie bakkerij, een kwalitatief goed koekje, een efficiënt productieproces, een uitgebreide klantenkring en voor het vermarkten van het merk ‘De Koekfabriek’. De huidige zorgpartners zijn: Match and Work (Utrecht, Arnhem, Rotterdam), Op eigen wijze (Breda) en Werkwinkel de Liemers (Babberich), die voor een gevarieerd aantal Koekenbakkers zorgen.

Het hoofddoel van de Koekfabriek is om zoveel mogelijk werkplekken te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hierbij is het streven dat minimaal 60% van onze werknemers valt binnen deze doelgroep. Dit percentage is sinds de start van de Koekfabriek ruimschoots behaald.
Daarnaast streven we er als Koekfabriek naar om de zorg betaalbaarder te maken. We willen niet afhankelijk zijn van overheidssubsidies. Daarom willen wij een deel van de winst uit de koekverkoop weer terug investeren in de zorg, op een wijze die het beste past bij onze doelgroep.

Op dit moment staat er een financieel gezonde en goed lopende Koekfabriek in Utrecht. De Koekfabriek in Utrecht is de blauwprint voor Koekfabriek vestigingen elders in Nederland. Inmiddels zijn er ook bakkerijen geopend in Arnhem, Babberich, Rotterdam en Breda. Wij streven naar het oprichten van tien Koekfabrieken op andere locaties in Nederland in een tijdbestek van drie jaar.

Om de sociale doelen te behalen hebben we de hulp nodig van bedrijven die onze heerlijke koek willen afnemen. Hoe groter de koekafname, hoe meer werkplekken we voor ‘koekenbakkers’ kunnen creëren en hoe groter de sociale impact.
Het voordeel voor bedrijven? Naast het feit dat je een heerlijk koekje op tafel hebt staan, is koek van de Koekfabriek voor maatschappelijk bewuste bedrijven een hele laagdrempelige manier om een directe sociale impact te creëren en maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

Wat maakt jouw zaak uniek?

Onze primaire doelstelling is zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Of ze nu bij ons blijven werken of uiteindelijk door een leer werktraject aan een andere baan komen, daar bakken en verkopen we onze koek voor.

Wat zijn de reactie van bezoekers / gasten?

Klantgericht, gastvrij, sociaal, maatschappelijk betrokken, laagdrempelig, eenvoudig, fijne sfeer en goede locaties.

Wat zijn jullie ervaringen: wat werkt er wel en wat werkt er niet goed? Tips voor andere ondernemers?

We heten De Koekfabriek en zijn goed in koek verkopen. Je kan daar ook een kop koffie bij krijgen, maar dat gaat minder goed. Dus focus op wat je hoofdzaak is en wijk daar niet van af, anders weten je klanten niet meer wat je bent.

Als je jezelf in vijf woorden zou moeten omschrijven, welke zijn dat dan?

Positief, oplossingsgericht, eigenwijs, kalm, stressbestendig

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

Voor goede service en kwaliteit willen mensen best wat meer betalen en komen ze bij je terug. 1 van de belangrijkste investeringen is het personeel. Als zij graag voor je werken, kunnen ze je bedrijf groter maken.

Met welke leveranciers werk je samen en zijn toeleveranciers?

Onze kassasystemen komen van Twelve. Vaak gaan mensen met deze kassa aan de slag, zonder enige ervaring (soms met een verstandelijke beperking), maar door de simpele, gebruiksvriendelijke lay-out hebben ze dit zo onder de knie.

Waar kunnen andere horeca ondernemers jou mee helpen?

Onze koek afnemen voor bij de koffie en niet verwachten dat het voor dezelfde prijs kan als voorverpakte koek uit een fabriek.

Wat vind je van een platform als Horecanieuws.nl dat als doel heeft om horeca ondernemers te inspireren?

Het is altijd goed om van ervaringen van andere ondernemers te leren.

Wat zijn je ambities?

In 3 jaar tijd, 10 goed lopende locaties van De Koekfabriek, waarbij we een grote groep mensen aan het werk kunnen helpen en houden, die anders op de bank zouden zitten.

Meer informatie: www.dekoekfabriek.com

Stem nu op deze horeca ondernemer! Ga naar onze Facebookpagina en like en/of share dit artikel. Degene met de meeste likes en shares wint de award van “Meest Inspirerende Horeca Ondernemer”

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen