Leontien Bos van Horeca Leukermeer

maandag 14 januari 2019

Gasten die bij ons komen ervaren altijd een vakantiegevoel en zelfs het personeel voelt deze vibe, waardoor werken in de beachclub ook een ervaring is die je niet in een andere brasserie of restaurant opdoet.

Kan je jouw horeca onderneming beschrijven?

Een van de mooiste terrassen van Noord-Limburg!

Onze horeca is gelegen op het vijfsterren Vakantiepark Leukermeer en voorziet in de behoeften van zowel de gasten van het vakantiepark als van de lokale gast uit een brede omgeving. De horeca bestaat uit een snackbar, een pizzeria en een beachclub met belangrijke terras- en brasseriefunctie. De ligging aan het Leukermeer in het Maasduinengebied en de sfeervolle en moderne inrichting maken deze beachclub en het terras tot een van de mooiste van de regio. Het is heerlijk toeven en genieten waarbij het vakantiegevoel bij onze gasten nooit laat afweten.

Wij sluiten aan bij dat ultieme gevoel van genieten met het inspelen op de wow-factor. Ten eerste de mooie plek met dit uitzicht in deze sfeer. Daarnaast een herkenbare, brede kaart met een fijne, snelle en informele service. Dit onderdeel van het concept is wellicht ons grootste troef. Wij bereiden de gerechten in onze keuken volgens eigen recept. Van vissoep tot hamburger, van pizza tot Limburgs zoorvleis, van erwtensoep tot aspergegerecht. Vriendelijke bediening door een team dat het de gast echt naar zijn zin wil maken; of het nu gaat om de jongen die de ijscoupes maakt of de kok die zelf zijn gerechten wel eens uitserveert of natuurlijk het enthousiaste bedieningsteam. Tot slot ontstaat het laatste wow effect als de rekening komt, omdat er een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding wordt gehanteerd.

Wat maakt jouw zaak uniek?

De sfeer. Gasten die bij ons komen ervaren altijd een vakantiegevoel en zelfs het personeel voelt deze vibe, waardoor werken in de beachclub ook een ervaring is die je niet in een andere brasserie of restaurant opdoet. De sfeer ontstaat door een combinatie van verschillende dingen.

Het wow gevoel dat ontstaat op deze plek. Werkelijk een pareltje. Stel je voor: je rijdt, fietst of vaart door het Limburgse landschap en dan ontdek je ineens dat er achter de bomen en dijken een glimmend meer ligt te schitteren in de zon, omringd door bossen en bezaaid met bootjes. Op ons terras sta je aan de rand van dit plaatje en ervaar je direct een heerlijk gevoel. Dit kan rust en kalmte zijn van de uitgestrekte natuur die voor je neus ligt. Maar ook juist een bruisend enthousiasme van watersport en recreatie. Jong en oud kan hier zijn hart ophalen en de verkoeling roept altijd op warme dagen. Deze plek en dit gevoel spreekt iedereen aan. Onze gastenkring is zo breed en werkelijk iedereen mag genieten. Dit om je heen zien gebeuren maakt de sfeer compleet.

Wat zijn de reactie van bezoekers / gasten?

Nieuwe gasten zijn eigenlijk altijd verbaasd dat ze dit pareltje treffen en dit nog nooit eerder hadden ontdekt. De reacties over het uitzicht en de sfeer zijn dan ook laaiend. Na een bezoek aan de beachclub benoemt de gast dan eigenlijk altijd het vakantiegevoel. Daarnaast zijn de reacties positief over de inrichting en sfeer in de beachclub zelf. We hebben een prachtig terras met comfortabel fijn meubilair en gezellige zitjes. Ook binnen hebben we hard gewerkt aan een mooie inrichting binnen waarbij gekozen kan worden voor ofwel het uitzicht over het water en de boten, ofwel een knusse zit- en eethoek waar een intieme sfeer hangt.

Voornamelijk horen we zeer enthousiaste reacties over de prijs-kwaliteitverhouding van de gerechten in combinatie met die sfeer. Het is goed toeven voor een zeer breed publiek.

Wat zijn jullie ervaringen: wat werkt er wel en wat werkt er niet goed? Tips voor andere ondernemers?

Een opvallende ervaring is dat wij merken dat de gasten hier niet direct willen meedoen aan hypes, of erg behoudend zijn op dat gebied. Zelf houden we wel bij wat upcoming is in de food sector; bijvoorbeeld veganistisch eten, invloeden uit andere culturen in gerechten zoals in cheviche en pokebowl, cocktails en speciaal bieren. Wij blijken echter niet de horeca gelegenheid te zijn waar men dit soort hypes wil volgen. De grote vraag is nog steeds naar bekende en traditionele gerechten en dranken. Wel merken wij wel de impact van bredere trends, zoals de vraag naar alcoholvrije dranken en speciaal bieren. Onze tip is echter: blijf dicht bij jezelf op dit gebied. Heb je een passie voor een bepaalde trend dan kun je deze ook in je zaak met enthousiasme uitwerken.

Deze tip geven we sowieso mee aan alle horeca ondernemers. Een horeca zaak runnen en daar ook op de werkvloer bezig zijn is hard werken. Dit kun je pas succesvol doen als je passie hebt voor dat wat je doet en je thuis voelt in je bedrijf en in je team.

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

Wij hebben voorheen meerdere horecazaken gehad en deze tip komt daar uit voort. Volgens ons is het belangrijk dat je als ondernemer overal zelf bovenop zit. Hiermee bedoelen we zowel achter de schermen (administratie, inkoop, prijzen, voorraad, planning) – als voor de schermen (gedrag van werknemers, aantal gewerkte uren, werkdruk, derving, etc). Wij zijn zelf bijna altijd aanwezig en merken dat dit echt nodig is om een zo goed mogelijk resultaat te draaien en continu de kwaliteit te waarborgen die je voor ogen hebt. Dit geldt dan voor ons als eigenaar, en dus is dit bij de gast ook merkbaar.

Hoe bind je je team aan jou als ondernemer en aan je zaak?

Dit is inderdaad een uitdaging. Zeker omdat wij in de winterperiode gesloten zijn en er dus geen werk is en onze medewerkers in de meeste gevallen een flexibel of tijdelijk contract krijgen. Toch kunnen wij onze mensen redelijk goed aan ons binden. Enerzijds vinden zij het werken bij de Beachclub gewoon erg leuk en altijd weer een uitdaging. Ook ons team vindt de sfeer in onze horecazaak het meest bijzonder, het vakantiegevoel dat de gast ervaart en de motivatie die dat bij het team oproept past bij een juiste werksfeer voor deze mensen. Het is niet voor iedereen weggelegd overigens. Aan de andere kant zijn wij als werkgever steeds meer bezig met onze werknemers ruimte en ondersteuning te bieden bij een ontwikkeling die bij ze past. Bijvoorbeeld het groeien in een functie of het uitbreiden van taken en verantwoordelijkheden. Hier liggen per seizoen dan nieuwe kansen en mogelijkheden voor de werknemer. Ook in de flexibele krachten investeren we daarin tijd en moeite.

Met welke leveranciers werk je samen en zijn toeleveranciers?

Momenteel werken we samen met enkele groothandels: Sligro, Heineken, Hansen Dranken, G&B, en een Duitse groothandel. Daarnaast hebben we afspraken met enkele toeleveranciers zoals Lipton ice, Sonnema / Inspirits, Aperol / A Brand New Day, Diversi, en Douwe Egberts bijvoorbeeld. Het fijne aan de contacten met de toeleveranciers is dat zijn vaak de passie voor het product uitstralen, en het op deze manier mogelijk is een goede samenwerking aan te gaan. Zij denken mee om het product zo goed mogelijk vertegenwoordigd te krijgen in onze zaak. Zo zorgt Sonnema bijvoorbeeld altijd voor het juiste glas en recepten om het product in de huidige markt te zetten. De Sonnema Split is hier een mooi resultaat van en paste als zoete cocktail perfect in ons assortiment deze zomer.

Waarom juist met deze leveranciers?

Het prettige is dat de vertegenwoordiger het merk een gezicht geeft en mee kan denken over de implementatie in onze zaak. Bij de toeleveranciers hangt onze keuze daarom ook deels af van het contact met de vertegenwoordiger. Uiteraard is dat niet de enige factor, maar wel een belangrijke. Daarnaast moeten we een goed gevoel hebben bij het product, het idee dat het bij ons en bij de gast past. Ook de hoofdleveranciers kiezen we zorgvuldig uit, hierbij gaat het om een combinatie van de mogelijkheden in leverdata en –tijden, prijzen en de kwaliteit van de producten / het aanbod. Omdat we in de winterperiode gesloten zijn gebruiken we die periode altijd om deze afspraken en nieuwe mogelijkheden weer onder de loep te nemen.

Waar kunnen andere horeca ondernemers jou mee helpen?

Wij zijn van mening dat samenwerking altijd het uitgangspunt is.
Horecazaken kunnen elkaar versterken, of dit nu gaat om de kennis en ervaring die kan worden uitgewisseld of daadwerkelijk omdat ze een ‘gebied’ delen en met hun passie en aanbod een grote doelgroep naar hun regio kunnen trekken.

Samenwerking zou volgens ons dus altijd het uitgangspunt moeten zijn.
Zelf merken wij dat we input van andere horeca ondernemers altijd heel prettig vinden. Zelf bezoeken we regelmatig andere horeca zaken en dan zijn we altijd benieuwd naar de ondernemer en zijn of haar visie en werkwijze. Vaak krijg je dan te maken met verschillende inzichten maar ook gedeelde kenmerken en het is super interessant om je op die manier in elkaars onderneming te verdiepen. Regelmatig doe je hierdoor zelf ook nieuwe inspiratie op om met bepaalde zaken om te gaan. Dit zorgt altijd weer voor een frisse kijk op je eigen onderneming.

Hoe is de verhouding tussen het binden van je teamleden en de kwaliteit die ze kunnen leveren? Welke eisen stel je hieraan?

Ik kan me voorstellen dat deze vraag bij elke horeca ondernemer wel eens opspeelt. Wij zitten in een regio waar het bovendien lastig is om gekwalificeerd personeel aan te trekken, of een heleboel studenten die graag flexibel willen werken. De mensen die voor je willen werken en die goede inzet tonen wil je dan graag aan je binden. Deze twee elementen komen altijd voorop.

Zoals gezegd is het bij ons belangrijk om met de werknemers die veel uren draaien, regelmatig het wel en wee en het functioneren te bespreken. Op die manier kan de werknemer altijd stapjes in de juiste richting zetten. Per seizoen bekijken wij dan weer welke functies we te verdelen hebben en of dit past bij de medewerkers. Zo zijn er altijd eisen aan de kwaliteit die we zoeken in die functie en soms is daar dan geen match. Of moet je iemand laten gaan omdat je diegene net niet kunt bieden wat hij/zij wil, ofwel omdat diegene ons niet kan bieden wat wij willen. Ik persoonlijk vind dat altijd jammer, meestal heb je toch veel tijd en energie samen gedeeld. In de praktijk blijkt echter altijd dat een nieuw seizoen weer nieuwe kansen brengt. Dit heeft mij geleerd dat er niet te snel over de kwaliteitseisen heen gestapt moet worden.

Waarvan word je zelf het meest enthousiast?

Ik word in een zaak enthousiast als alles klopt. Hiermee bedoel ik dat de ondernemer gekozen heeft voor een concept wat op de juiste manier is uitgewerkt. Als de inrichting, de menukaart, de prijzen en de service daarbij kloppen. Welk concept dit ook mag zijn.

Ik kom regelmatig op plaatsen waar ik zelf bepaalde keuzes niet kan plaatsen, bijvoorbeeld de prijzen in relatie tot de de uitstraling van de zaak, of de effectiviteit van personeel. Ik vind het mooi als dat in verhouding is en de ondernemer met enthousiasme werkt aan het uitwerken van zijn eigen keuzes. Daarom is het ook altijd goed om de uitleg van die keuzes van de ondernemer te horen.
Ik word ook vaak wel enthousiast van franchise concepten, juist omdat alles hier tot in de puntjes is uitgedacht. Ik vind het interessant om daar dan achter de schermen te kunnen kijken en zien hoe alles tot in de puntjes is uitgelijnd.

In onze eigen zaak is er in de winter altijd veel tijd om weer te evalueren hoe het voorbije seizoen gegaan is en het nieuwe seizoen voor te bereiden. We hebben in die periode volop kans om te ontwikkelen en weer nieuwe zaken in te voeren, of het nu bedrijfsvoering, interieur of menukaart betreft, voor of achter de schermen. Hiervan worden wij altijd weer enthousiast: de mogelijkheid krijgen om je zaak weer een stap vooruit te laten zetten en het daarna zelf in de praktijk te brengen. Daardoor weer tevreden gasten in je zaak ontvangen en de bekendheid uitbreiden. Dat is het allermooist.

Meer informatie: www.horecaleukermeer.nl

Horeca Leukermeer
De Kamp 5
5855 EG Well
(t) 0478-501240

Wil jij iedere maand weten wat je gemist hebt aan leuke interviews met horeca ondernemers? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief en volg onze facebookpagina voor direct updates!

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen