Luuk Hoffman van Restaurant Frunk

maandag 11 juni 2018

Restaurant Frunk is een gevoel voor mij. Een manier van denken over hoe ik zelf uit eten zou willen gaan.

Kan je jouw horeca onderneming beschrijven?

Restaurant Frunk is een gevoel voor mij. Een manier van denken over hoe ik zelf uit eten zou willen gaan. Eten waar je blij van wordt met een no nonsense service. Er zijn 3 keuzes 4 , 7 , of a la carte.

Alles in een relaxte omgeving. Geen linnen op tafel en alles mag. Als wij de gast ergens mee kunnen helpen doen wij dat graag. Wij willen mensen niet de les leren hier. Lik lekker je bord af als je dat wil. Waarom niet? Hier kan het allemaal.

Wij zijn geen hippe tent maar ook geen standaard restaurant. We koken dagvers en werken met een dagelijks menu. Zo puur mogelijk en we zijn zeker niet vies van een beetje extra werk. Daarom karnen we onze eigen boter en bakken we elke dag brood. Als een product niet goed is kiezen we iets anders. Zo komen de leukste gerechtjes naar boven. Er passen niet eens kratten in onze koeling. We kopen naar de reserveringen en niet meer.

Hoe komen jullie tot nieuwe gerechten?

Het klinkt cliché maar inspiratie voor gerechten vind ik overal. Vaak begint het met de vraag “Wat als ik dit doe?” Soms sta ik in de keuken iets te maken en iemand vraagt mij dan waarvoor ik iets maak zoals een nieuwe manier van iets luchtig uitdrogen of ik ga stoeien met restjes om te kijken wat ervan komt. Daar komen soms leuke dingen uit die bij lange na niet altijd toepasbaar zijn. Maar dan parkeer ik die gedachte in mijn achterhoofd en als ik iets vind dat goed kan combineren ga ik weer een stapje verder. Zo heb je gerechtjes die je in een week klaar krijgt maar er zijn ook gerechten waar maanden of zelfs jaren van voorbedachte raad aan te pas kwam. Ik was bijvoorbeeld laatst hout aan het snijden op mijn tafelzaag en besefte mij dat de aroma van vers gesneden spar iets heel interessants heeft. Nootachtige, rokerige aroma . Misschien lekker bij wild of chocolade? Zo gaat dat. Soms een dood einde maar er is altijd kans op iets bijzonders.

Wat maakt jouw zaak uniek?

De zaak is een verlengstuk van mijn persoonlijkheid. Welke muziek ik graag luister en wat ik lekker vind. De tafels, lampen en decoratie aan de muur heb ik zelf gemaakt. Alles is naar mijn smaak ingericht.

Als eigenaar moet je overal een mening over hebben. Welke bloemen vind je mooi? Hoe hard staat de muziek? Wij gaan al snel een stapje verder dan andere restaurants. Onze vaste gasten worden al snel vrienden. Ik weet waar ze wonen/werken en wat ze de vorige keer hebben gegeten. De koks komen continue aan tafel en we praten graag over ons vak.

Het is ook belangrijk om jezelf niet al te serieus te nemen. Het is eten en drinken in een gezellige setting maar wel op een hoog niveau. Het is iets heel simpels in de basis. Dat moet je niet moeilijker maken dan dat het is. Alles wat hier gebeurt moet mij persoonlijk aanspreken anders doen we het niet.

Wat zijn de reacties van bezoekers?

Mensen zijn de eerste keer vaak erg afhoudend maar gaan razend enthousiast de deur uit. Dat doet mij goed om te zien. We weten ze echt te verrassen in de smaken.

We moeten vaak het vertrouwen echt winnen. Wat een maffe smaakcombinatie is voor iemand is voor ons logica. Het tweede bezoek kijken ze vaak niet eens meer in de kaart maar laten ze het aan mij over. Dat vind ik een groot compliment.

Ik hou zelf niet zo van te zoete desserts dus daarom verwerk ik er graag groente in. Dat doe ik niet voor de shock maar echt omdat ik het lekker vind. Mensen zeggen vaak “Zou ik nooit bestellen maar ik ben blij dat het in het menu verwerkt was”. Vooral de pastinaak, witte chocolade en knoflook is een hit.

Wat zijn jullie ervaringen : Wat werkt wel en wat werkt niet goed? Tips voor andere ondernemers?

We zijn pas een maandje open dus ik kan nog niet veel uitlaten over dit onderwerp. Ik geloof in focussen op je sterktes en je zwakke punten delegeren. Ik ben bijvoorbeeld echt verschrikkelijk onhandig op de computer. Het is echt iets wat mij nooit heeft gelegen. Mijn partner helpt mij hierin maar het blijft verschrikkelijk allemaal.

Ik ben een creatief persoon en erg praktisch ingesteld. Als ik een slecht gevoel heb bij een leverancier dan doe ik ook liever geen zaken. Ik wil weten hoe dingen werken. Daarom koop ik liever hele vissen of stukken vlees in. Dan is de sjoemelfactor kleiner.

Wat ik zelf nog aan het leren ben is mijn emoties onder controle te hebben. Als het rustig in de tent is maak ik me meteen zorgen. Ik voel dan echt mee met de zaak. Ik gun de gasten een gezellige eetzaal en op die avond (of lunch) schiet ik ze dan tekort. Dan wordt ik stil omdat ik mijn frustraties niet wil uiten naar mijn omgeving. Ik denk dat alleen volle zalen dit zal kunnen genezen .

Als je jezelf in vijf woorden zou moeten omschrijven, welke zijn dat dan?

Eigenwijs, creatief, gedreven, ongeduldig en praktisch.

Alle van deze punten zijn zowel nadelen als voordelen maar ik ben blij met wie ik ben. Soms betrap ik mezelf erop dat ik niet genoeg opendenkend ben maar ik denk dat iedereen dat wel zo nu en dan heeft. Ik wil dat er op mijn manier wordt gewerkt. Als ik iemand dan zie hangen denk ik al snel…wat een luilak maar dan herinner ik mezelf dat ze het werk niet zien en dat het mijn taak is om het ze te leren.

Ik maak mijn keukenvloer bijvoorbeeld schoon op handen en voeten. Dat gaat supersnel en je ziet goed wat je doet. Maar ja, je zit wel als assepoester op de vloer te schrobben met een sponsje en een doekje. Dat boeit mij dus echt nul. Ik wil ook in de hoekjes poetsen en dat is lastig met een bezem. Dan maar down en dirty.

Ik was vroeger altijd een strijder in de keuken. Ik dacht dat ik alles alleen aankon. Ik begon eerder en ging later naar huis. Tot een punt dat mensen ervan uitgingen en hadden zoiets van Luuk fixt het wel. Ik voelde mij toen ook in de steek gelaten maar, ik had gewoon om hulp moeten vragen. Dat doe ik nu veel makkelijker. De gast heeft geen interesse in het feit dat jij alles alleen kan. Ze zijn er om het eten, ambiance en de drank

Met welke leveranciers werk je samen en zijn toeleveranciers?(Waarom deze Leveranciers)

We werken met meerdere partijen en bijna allemaal leveren ze. Reitsma voor onze vis. Dat is een klein bedrijfje, ze kopen de vis bij de afslag en dan rijden ze rechtstreeks onze kant op. De kwaliteit is echt elke keer top en denken altijd met ons mee als er een primeur is of als we iets apart willen. Kortom top!
Onze Vleeswaren halen we voornamelijk bij Meatstreet in Born. Een echte Limburgse Slager die alles naar mijn wensen levert en ze doen niet moeilijk als er ooit iets retour moet om welke reden dan ook. Alle soorten vlees en wild die je maar kan bedenken kunnen ze leveren. De kwaliteit is ook constant wat ook zeer belangrijk is.

De Eyserhalte levert veel groentes bij ons. Een locale groenteboer die ook doet aan wilde kruiden en bloemen. Onze samenwerking is tot nu toe kort maar veelbelovend.

Dan hebben we Ger Kuipers voor Kwast Wijnen en Vinissimo als hoofdzakelijke wijnleveranciers die ons een mooi stukje insight geven over de wijnkaart. Proeven mag altijd en er wordt ten alle tijden nagedacht over wijn- en spijscombinaties.

Daarnaast hebben we nog een paar leveranciers die hun steentje bijdragen. Allen zijn belangrijk voor ons product. Wij kiezen voor een leverancier om het feit dat er een vertrouwen is en dat wij samen deze mooie producten mogen verwerken in ons concept.

Waar kunnen andere ondernemers jou mee helpen?

Alle administratieve werkzaamheden. Ik doe keihard mijn best om alles netjes te regelen maar ik blijf het moeilijk vinden om daar mijn draai in te vinden. Ik sta er bekend om dat ik mijn passwords vergeet. Overal moet je tegenwoordig inloggegevens voor hebben en dat kan niet altijd het zelfde zijn i.v.m veiligheid. Ik beleef de dagelijkse boekhouding nog als een sleur die mij veel te lang duurt doordat ik moet gaan zoeken in verschillende portals. Zou het niet mooi zijn dat er een soort inbox voor alleen facturen zou zijn en dat die direct gekoppeld zou zijn aan je aangifte enzovoort. Misschien kan een ondernemer dit uitwerken voor mij. Lijkt me wel handig.

Wat vind je van horecanieuws.nl dat als doel heeft horeca ondernemers te inspireren?

Ik vind het een leuk platform waar je goed kan kijken voor veranderingen in de markt en je daaruit inspiratie kan trekken. Soms zie je daar iets wat je anders niet zomaar zou tegenkomen. In de horeca ben je snel geneigd om in je omgeving te blijven. Face it, we werken nou eenmaal veel en op onze vrije dag chillen we en gaan we makkelijk uit eten. De meesten van ons dan. Met dit soort horeca platforms verbreedt je je beeld en ga je sneller elders kijken voor antwoorden en inspiratie. Ik vind het belangrijk om ook een vinger aan de pols te houden van ontwikkelingen. Daar kan je soms op inspelen of ten minste weet je waarom je het niet doet. Je maakt een geïnformeerde keuze op dat moment.

Meer informatie: www.restaurantfrunk.nl

Stem nu op deze horeca ondernemer! Ga naar onze Facebookpagina en like en/of share dit artikel. Degene met de meeste likes en shares wint de award van “Meest Inspirerende Horeca Ondernemer”

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen