Marit & Gino van Marits Eetkamer

maandag 20 mei 2019

Onze leveranciers zijn:

Naar leveranciersovericht

Wij waren in de gelegenheid om alles naar eigen inzicht in te vullen met als resultaat een authentiek restaurant, waar met passie wordt gekookt met mooie producten.

Kan je jouw horeca onderneming beschrijven?

Ons restaurant is een eetkamer in Amsterdam Oost met huiselijke sfeer en een ongedwongen, intieme setting. Een groenterestaurant waar je kunt kiezen uit een 3-, 4- of 5-gangen menu. Onze filosofie is eigenlijk simpel: lekker koken met groente als uitgangspunt. De samenstelling van al onze gerechten is vrij van dierlijke producten. Zo dragen we bij aan een positieve, duurzame en liefdevolle samenleving. Door geen menukaart te hanteren, maar dagverse menu’s aan te bieden, spreekt het voor zich dat de seizoenen een belangrijke rol spelen.

We zoeken naar spannende smaakcombinaties en vinden het leuk om een groente in het gerecht in verschillende bereidingen terug te laten komen. Zo creëren we diepte in smaak en ontstaat er verschil in textuur en mondgevoel. We hebben beide een achtergrond als ontwerper dus ook aan de presentatie wordt veel aandacht besteed, zowel de opmaak van de borden, als de inrichting en aankleding van het restaurant.

In de loop van de jaren is er steeds meer nadruk komen te liggen op het diervriendelijk en duurzame karakter van onze keuken. De ingrediënten worden zo lokaal mogelijk geproduceerd en de groente en het fruit zijn in het seizoen. Dan is de smaak beter en de prijs beter. We doen er alles aan zo min mogelijk afval te produceren en worden steeds inventiever in het gebruik van de hele groente. Doordat we geen menukaart hebben, maar werken met een chefsmenu, kunnen we goed inschatten hoeveel er bereid moet worden. En als er dan toch nog eten overblijft maken we daar ons lieve personeel heel blij mee.

Maar boven alles willen wij onze gasten een mooie avond bezorgen in een intieme setting met een verassend smakelijk en mooi diner.

Wat maakt jouw zaak uniek?

Wij waren in de gelegenheid om alles naar eigen inzicht in te vullen met als resultaat een authentiek restaurant, waar met passie wordt gekookt met mooie producten. Het succes schuilt in de kleinschaligheid. En liefde; liefde voor koken, liefde voor samen eten, want met liefde en aandacht koken is niet alleen heerlijk om te doen, het komt de smaak ten goede en zorgt bij ons voor veel voldoening.

Het aanbod veganistische gerechten in de horeca wordt steeds groter, maar het zit bijna allemaal in de fastfood hoek waar veel wordt gewerkt met vleesvervangers. Zij richten zich vooral op een jonge doelgroep. Wij serveren geen snelle hap en in onze keuken bootsen we geen dierlijke producten na. Bij Marits hopen we je te inspireren en ben je aan het goede adres voor een avond fine-dining, voor jong en oud.

Wat zijn de reactie van bezoekers / gasten?

Vaak geven gasten aan aangenaam verrast te zijn. Men heeft toch een bepaalde verwachting (vooroordeel) van een veganistisch restaurant (bv super gezond, rauwe groentes, salades, met honger de deur uit………) en dan komen ze er achter dat dat niet het geval is. We horen vaak dat vlees en vis helemaal niet gemist wordt.

Wat zijn jullie ervaringen: wat werkt er wel en wat werkt er niet goed? Tips voor andere ondernemers?

De keuken en technische mogelijkheden die wij tot onze beschikking hebben zijn in vergelijking tot andere horecazaken klein en beperkt. En mede door deze beperking moet je heel creatief omgaan met de beschikbare middelen. Daardoor houden we het menu klein, duidelijk en compact. Veel mensen vinden dat fijn. Niet iedereen houdt van veel keus.

Moeilijk om tips te geven aan anderen ondernemers omdat ik van mening ben dat iedereen z’n eigen unieke specialiteit heeft. Wij zijn ook begonnen als atypische horecazaak en zijn dat ergens nog steeds wel een beetje.

Als je jezelf in vijf woorden zou moeten omschrijven, welke zijn dat dan?

Gino: gedreven, perfectionistisch, creatief, optimistisch, ruimdenkend
Marit: energiek, eigenzinnig (eigenwijs), creatief, doorzetter, ondernemend

Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?

Niet bang zijn! Geen angst om te falen maar geloof in eigen kunnen. Jij bent uniek. Doe je eigen ding en zorg dat je het met plezier en met liefde doet. Dat komt over op anderen en wordt gewaardeerd.

Vraag je af wat beter ondernemen voor jou betekent. Is dat meer omzet, meer winst? Of is welzijn nastreven in plaats van welvaart ook een optie? Zorgt dat wellicht voor meer plezier in het ondernemen en voor meer geluk in je persoonlijke leven? Ik zeg niet dat het voor iedereen zo werkt, maar wij leven in een maatschappij waar standaard welvaart wordt nagestreefd en waar meer altijd beter is, maar is dat eigenlijk wel zo?

Een plantaardige levensstijl is de snelst groeiende lifestyle trend ter wereld. Het is een gemiste kans om daar niet op in te spelen. Zie plantaardig koken niet als beperking, maar als een uitdaging. Kijk niet naar waar je allemaal niet mee kunt werken, er zijn zoveel mooie producten die wel passen binnen een plantaardige levensstijl. En als je zorgt dat de plantaardige optie op de kaart gewoon heel erg lekker is, dan wordt deze niet alleen door veganisten besteld.

Met welke leveranciers werk je samen en zijn toeleveranciers?

Wij nemen groente af bij Theo van Theo’s Tuin. Hij kweekt zijn groente en fruit op smaak en ze worden dagvers bij ons afgeleverd, met meestal ook nog een mooi verhaal erbij. Daarnaast heeft hij een (klein) netwerk opgebouwd in Noord Holland van gelijk gestemde, kleinschalige telers en via Theo komen hun producten bij ons terecht. Hij geeft ons zijn zaaiplan door zodat we weten wat we wanneer (ongeveer) kunnen verwachten. Ons menu stemmen we af op wat Theo kan leveren.

We schenken wijnen van Yanflorijn. Zij zijn, net als wij, sterk begaan met dierenwelzijn en het milieu en een goede wijn is voor hen dan ook meer dan een lekkere wijn alleen; deze wordt óók beoordeeld op de wijze waarop deze tot stand is gekomen, dus is afkomstig uit gezonde, onbespoten wijngaarden; van druiven en niets meer; gefermenteerd met wilde gisten; zonder toevoegingen en onnodige behandelingen.

Olijfolie halen we bij Olives en more

Bier halen we bij brouwerij t IJ vandaan, zij brouwen hun mooie bieren bij ons om de hoek, dus dat was een logische en praktische en duurzame keuze.

Een goede vriend maakt hele mooie limoncello, eigenlijk alleen voor eigen gebruik, maar gelukkig maakt hij altijd extra flessen voor ons.

Waarom juist met deze leveranciers?

Zij delen onze visie en hun producten zijn dus ook met respect voor dier, mens en milieu geproduceerd. Net als wij hebben zij smaak en kwaliteit hoog in het vaandel staan. En zij denken met ons mee.

Waar kunnen andere horeca ondernemers jou mee helpen?

Als je op het punt staat te investeren in bv een nieuw kassa systeem of het verbeteren van de akoestiek, is het goed om te weten wat de ervaringen van andere horeca ondernemers zijn. Zo raadde een bevriende chef ons de vita-mix aan en nu kunnen we niet meer zonder.

Wat is jullie motivatie om plantaardig te koken?

Ieder heeft zo zijn eigen redenen om te kiezen voor een plantaardig dieet. Het is vreselijk hoe wij in onze tijd met dieren omgaan, vooral als je bedenkt dat zij, net als wij, gevoel van pijn, verdriet en blijdschap ervaren. Daarom hebben wij de keuze gemaakt omdat zo geweldloos mogelijk door het leven te gaan. Op een bepaald moment bereikt je de informatie van het reilen en zeilen van de vlees- en zuivelindustrie. Daar moesten we wel naar handelen en dat handelen is nu prettig in overeenstemming met ons gevoel. Met Marits Eetkamer willen we laten zien dat een voedselketen zonder dieren mogelijk is. En naast het nastreven van een positieve en liefdevolle samenleving gaat het klimaat en de planeet ons ook zeer aan het hart. Plantaardige voeding is niet alleen liever voor dieren maar ook voor moeder aarde en dat is een heel mooi bijkomend effect.

We hopen met onze kookstijl anderen te inspireren en zo bij te dragen aan een diervriendelijkere wereld.

Wat vind je van een platform als Horecanieuws.nl dat als doel heeft om horeca ondernemers te inspireren?

Het is altijd leerzaam en inspirerend om te lezen hoe andere horeca ondernemers het aanpakken. Jullie geven een kijkje in de keuken van een breed scala horeca zaken die gesitueerd zijn in het hele land en zich op verschillende doelgroepen richten. Het verbreedt je blik. Wij zitten in onze stad, in onze buurt met onze niche toch op een eilandje en dan raakt wel eens uit het zicht wat er allemaal anders kan.

Meer informatie: www.maritseetkamer.nl

Marits Eetkamer
Andreas Bonnstraat 34H
1091 BA Amsterdam
(t) 020-7763864

Wil jij iedere maand weten wat je gemist hebt aan leuke interviews met horeca ondernemers? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief en volg onze facebookpagina voor direct updates!

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen