Maurits Jonkman van Restaurant Publique Den Haag

maandag 11 maart 2019

Ik doe regel matig nieuwe ervaringen op bij Collega’s in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag. Op deze manier blijf ik op de hoogte van wat er zo al speelt.

Wat is het leukste dat je gedaan hebt afgelopen week? (prive of zakelijk)

Vorige week ben ik uitgenodigd door Residence Wijnen voor de Ambassadeurs lunch van Champagne Billecart-Salmon bij Restaurant Fred in Rotterdam. Wat een fantastische eetbeleving en dat in combinatie met de verfijnde stijl van Billecart-Salmon. Echt een feest op hoog niveau.

In mijn vrije tijd ga ik inderdaad graag op bezoek bij vakcollega’s. Natuurlijk voor inspiratie en om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelen, maar bovenal geniet ik ook echt van lekker eten, drinken en goede service.

Hoe is de naam van jouw zaak ontstaan?

Wij hebben een fine dining concept willen neerzetten voor een breed publiek. Hier is “Publique” uit ontstaan. Gekozen voor een internationale manier van schrijven i.v.m. onze doelgroep. Door de locatie (Zeeheldenkwartier, Den Haag) hebben wij veel te maken met zakelijke gasten, expats en ambassades. Daarnaast hebben wij op steenworp afstand het Carlton Ambassador en het Hilton Hotel.

Hoe bereik je deze expats? Hoe ziet jouw promotie/marketing strategie eruit?
Publique heeft veel vaste gasten en de beste marketing blijft toch wanneer mensen terugkomen en postitief blijven.

Waarom ben je ondernemer geworden?

12 jaar geleden heb ik bewust voor de horeca gekozen met het doel om uiteindelijk een eigen restaurant te openen. Ik word oprecht gelukkig om gasten in de watten te leggen en ze een fantastiche avond te bezorgen.
Tot 2014 heb ik vooral veel ervaring opgedaan bij verschillende restaurants met diverse doelgroepen. Een aantal zijn Restaurant Seinpost*, De Landbouw Wassenaar en Golfbaan Groendael.
Sinds 2009 ben ik steeds meer geïnteresseerd geraakt in wijn, waardoor ik altijd op zoek ben naar bijzondere wijnen die gerechten echt omhoog halen. En juist is soms de klassieke combinatie de beste keuze.

Wat heb je hier met name van opgestoken dat je niet had willen missen?
Werken voor Edwin van de Goor in Restaurant Seinpost. Op dit sterrenniveau moest je altijd scherp zijn en letten op details. De perfecte klassieke leerschool en leermeester.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Publique heeft echt een internationale uitstraling. Echt iets on-Haags.
Door de samenwerking met Robert Kolenik van Kolenik Eco Chic Design proberen we elke dag het wow-effect te creeëren.
Daarnaast is het Anna Paulownaplein het mooiste plein van Den Haag en is de locatie op zijn minst uniek te noemen, in de zomer en in de winter.

Waarom komen gasten naar jouw zaak?

Voor de beleving. Hiermee bedoel ik de keuken in combinatie met het gastheerschap.
Waar wordt nog de deur voor je open gehouden bij binnenkomst én bij vertrek?
Daarnaast hebben wij in 4 jaar tijd een constante kwaliteit van onze keuken weten te realiseren en is de wijnkaart zeer uitgebreid. Een elegante stijl van onze keuken met daarbij passende wijnen. Om de menukaart spannend te houden verandert deze om de 6 weken.

Hoe zorg je dat deze constante kwaliteit altijd op niveau is? Ook bij je personeel?
Dit is in absoluut een uitdaging, maar juist als die lukt, ben je succesvol. Het gaat juist om die constante kwaliteit en service. Onze chef heeft dagelijks contact met de leveranciers om zo de kwaliteit te waarborgen. Het bedienend personeel krijgt training en wanneer er een nieuwe kaart ingaat, wordt er alles geproefd!

Wat zie je als grootste uitdaging?

Het managen en bij elkaar houden van het huidige team die die contstante kwaliteit kunnen nastreven.
Ik vind het erg belangrijk dat mensen voor een langere periode aan Publique zijn verbonden, het ceëren van een familie met allemaal hetzelfde doel.

Hoe zorg je ervoor dat je ze voor een langere periode bindt?
We kijken zeker naar persoonlijke ontwikkeling en is het uiteraard ook belangrijk dat de mensen plezier hebben in wat ze doen. Door wijn- en spijsproeverijen, beurzen en workshops te organiseren/bezoeken proberen we het team te inspireren.
Ook vinden we gezondheid belangrijk en sporten we 2 keer per week met z’n allen (of met degene die kunnen ;).
Het jaarlijkse personeelsuitje mag je natuurlijk niet missen, vorig jaar zijn we gaan racen op Zandvoort.

Welke leveranciers hebben jullie?

Wij kiezen onze leveranciers op basis van kwaliteit. Een aantal preffered suppliers:
Residene Wijnen, NicetoMeat, Hollandvis, Schmidtzeevis, Rutten Le specialiste du frais, Ammerlaan Poelier, Heineken, Russell&Co en Chapter spirits

Waarom werken jullie juist met deze leveranciers?

Wij werken samen met leveranciers die constante kwaliteit leveren.
Daarnaast hebben we bijvoorbeeld Residence Wijnen gekozen vanwege hun assortiment. Zij selecteren wijnen op kwaliteit en kiezen voor familie gedreven bedrijven. De rode draad in hun wijnen is frisheid en elegantie, dit sluit naadloos aan op onze keuken.

Heb je nog een goede tip voor collega ondernemers?

Laten we inspiratie bij elkaar op doen en samen komen we tot meer!

Wat zijn jouw inspiratiebronnen?

Ik ga graag uiteten bij collega’s in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag. Op deze manier blijf ik op de hoogte van wat er zo al speelt. Vorige maand heb ik fantastisch gegeten bij 212 in Amsterdam, wat een beveling, briljant! Daarnaast is Instagram ook een perfecte tool voor inspiratie en om restaurants over de hele wereld op de voet te volgen.

Meer informatie: www.restaurantpublique.nl

Publique
Anna Paulownaplein 4
2518 BK Den Haag
(t) 070-4069363

Wil jij iedere maand weten wat je gemist hebt aan leuke interviews met horeca ondernemers? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief en volg onze facebookpagina voor direct updates!

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen