Mirck Klerk van Grand Hotel Karel V

maandag 8 april 2019

Het is ontzettend fijn om gasten een mooie beleving te bezorgen en te mogen werken met mooie producten van geweldige leveranciers.

Vraag & antwoord

Wat wilde je als kind worden?
Tsja, toch echt politieman.

Wat ga je doen als je klaar bent?
Vandaag? Boodschappen doen, lekker koken met een mooi glas wijn.

Waar heb je een hekel aan?
Geschreeuw zonder inhoud

Waar word je het blijst van?
Een gezellig moment met vrienden en/of familie bij voorkeur in een leuke zaak van collega’s.

Wat is het beste boek om te lezen?
Zoveel! Van ‘In Europa’ van Geert Mak tot ‘kitchen confidentials’ van Anthony Bourdain en een hele hoop er tussen.

Wie is je grootste voorbeeld?
Ik trek mij op aan mensen in mijn omgeving die zaken precies anders aanpakken dan ik. Bijvoorbeeld daadkrachtiger zijn als ik voorzichtig ben. Daar leer ik van en laat zien waar ik nog kan verbeteren.

Wat is een kenmerkend ritueel waar je heilig in geloofd?
Direct een kop koffie na het opstaan, heerlijk.

Wat weet bijna niemand van je waar je wel trots op bent?
Dat hou ik dus liever voor mijzelf. Maar ben uitermate trots op ons hotel en waar we staan na een kleine 20 jaar.

Wat doe je aan mentale en fysieke fitheid?
Ik ga ongeveer 3x per week naar de sportschool en geloof heilig in het principe “behandel anderen zoals je zelf ook graag behandeld zou worden”.

Levenspreuk of quote die je altijd hanteert?
Uiteindelijk komt alles altijd goed!

Wat is het leukste dat je gedaan hebt afgelopen week? (prive of zakelijk)

Ik werd door mijn vriendin verrast met een heerlijke, uitgebreide lunch bij Zarzo in Eindhoven. Dit was nog voor mijn verjaardag in december dus we hadden al de nodige voorpret. Vooral omdat zij mij voortdurend op een dwaalspoor zette. Totdat ik daadwerkelijk het restaurant zag had ik geen idee.
Het eten was heerlijk. Gastronomische, mooie gerechtjes, verrassend maar niet “overdone”. Geen eindeloze hoeveelheden ingrediënten en bereidingswijzen, maar gewoon heel erg goed en lekker. Daarnaast vriendelijke, geïnteresseerde gastheren en vrouwen. Ongedwongen en kundig die je echt welkom doen voelen.
Wat mij betreft een perfecte middag in een geweldige zaak. Dat zijn nou echt momenten waar ik inspiratie uithaal.

Hoe is de naam “Grand Hotel Karel V” ontstaan?

De naam van ons hotel verwijst naar de lange geschiedenis van ons pand. Het middeleeuwse kloostercomplex, in de volksmond beter bekend als “het Duitse Huis”, is in 1345 gesticht door de Duitse ridderorde. Als klooster had het ook een belangrijke “hotel” functie voor hoogwaardigheidsbekleders die de stad aandeden. In 1545/1546 verbleef keizer Karel V met zijn gevolg enkele weken in Utrecht en dus in het Duitse Huis. Tijdens de restauratie werkzaamheden werd er een zandstenen haardplaat gevonden met het wapen van Karel V, een tweekoppige adelaar. Deze hangt boven de haard in ons restaurant.
Daarnaast was het in het jaar 2000, het jaar dat het hotel officieel open ging, precies 500 jaar geleden dat Karel V geboren is.
Kortom met zo’n illustere naam als voormalig gast van ons mooie complex konden we niet anders dan daarmee verwijzen naar ons gastvrije verleden.

Waarom ben je ondernemer geworden?

In mijn geval spreek ik liever van ‘ondernemend manager’ het hotel is niet mijn eigendom. Maar voor de eigenaar beheren wij natuurlijk wel het totaalplaatje. Het reilen en zeilen van het hotel. En het is fantastisch om dat voor een uniek bedrijf als Karel V te mogen doen. Omdat wij een alleenstaand hotel zijn, zijn we altijd op elkaar aangewezen in goede en in slechte tijden. In dat opzicht zijn we een ‘klein’ bedrijf. De lijnen zijn kort en samenhorigheid groot.
Het is ontzettend fijn om gasten een mooie beleving te bezorgen en te mogen werken met mooie producten van geweldige leveranciers. Maar er moet ook omzet gemaakt worden en op de kosten gelet. Daar een goede balans in vinden lukt alleen maar met een goed team met alle neuzen dezelfde kant op. En de juiste middelen natuurlijk. Die veelzijdigheid van het werk maken het echt tot een van mijn leukste jobs tot nu toe.

Hoe ben je in de horeca terecht gekomen?

Na school ben ik direct gaan studeren eerst rechten en na een jaartje in Australië algemeen sociale wetenschappen. Naast mijn studie en in Australië heb ik voortdurend in de horeca gewerkt. Ik deed van alles, afwas, bar, bediening vooral om een centje bij te verdienen. Tot dat ik kwam te werken bij Le Moustache van Frans Fagel in Utrecht. Daar werd echt een liefde voor het vak wakker gemaakt en nog belangrijker een liefde voor lekker eten en goede wijn. In Australië heb ik vervolgens vrijwel alleen maar gewerkt in hotels en restaurants. Toen ik terug kwam ging ik uit gewoonte weer studeren, maar werkte er inmiddels bijna fulltime bij het toen net geopende Karel V als oproepkracht. Studeren werd trekken aan een dood paard, ik vond werk veel leuker. Na een paar tussenstappen kwam ik elke keer weer terug bij Karel V, steeds in een verschillende functie. En die liefde is nooit meer over gegaan.

Wat maakt jouw onderneming uniek?

Het enig 5 sterren hotel van Utrecht in een monumentaal gebouw met twee grote monumentale tuinen in het hartje van de stad. Door de indeling van het pand, uitgestrekt van de singel tot aan de Springweg, ligt onze bistro echt midden in het centrum van Utrecht dat heeft altijd gezorgd voor een bepaalde connectie met de stad. Zeker in het begin kwamen gasten in de bistro eten zonder te weten dat er ook nog een hotel aan vast zat. Daarnaast zijn we een alleenstaand bedrijf en dus niet lid van een keten. Dat geeft ons een enorme vrijheid. Daardoor hebben we een redelijk platte organisatie waar de meeste beslissingen breed gedragen worden en niet top down worden opgelegd. Dat maakt dat de bedrijfscultuur redelijk informeel is. Medewerkers blijven doorgaans lang en voelen zich ook echt betrokken.

Waarom komen gasten naar jouw zaak?

Ik denk dat ik dan een tweedeling moet maken. Aan de ene kant komen er veel hotelgasten aan de andere kant ook veel gasten die alleen komen voor de zalen of een van de restaurants.

De hotelgasten komen meer en meer naar Utrecht vanwege de populariteit van de stad. Zeker internationale gasten worden erg aangetrokken door de historie van ons gebouw. Daarnaast liggen we heel centraal en vlakbij het station.

Ook heel belangrijk zijn onze twee restaurants. We hebben met Bistro Karel 5 en Restaurant Karel 5 twee duidelijke en herkenbare culinaire concepten gedurende de afgelopen jaren opgebouwd. De Bistro wat bourgondischer en informeel en het Restaurant wat chiquer en uitgebreider, maar beide zeer stabiel en van een hoog niveau. Deze concepten serveren we ook in de conferentiezalen.

Met name met de restaurants en zalen trekken we veel gasten buiten het hotel om, zowel zakelijk als particulier.
Ten slotte denk ik dat er een bepaalde persoonlijke touch zit in ons hotel die zorgt dat gasten zich heel snel welkom en op hun plaats voelen.

Wat zie je als grootste uitdaging?

De afgelopen jaren is Utrecht flink gegroeid. Meer woningen en meer inwoners maar vooral ook meer toeristen. Evenementen als de Tour de France en binnenkort de Vuelta helpen hier natuurlijk enorm aan mee. Utrecht raakt daarmee langzaam maar zeker het stoffige imago kwijt en wordt meer en meer een echte bruisende stad. En dat merk je aan de markt die groeit stevig.

Dat zorgt er natuurlijk voor dat er steeds meer mooie zaken open gaan en dat zorgt weer voor een steeds groter wordende concurrentie. Zeer welkom overigens.
Het is natuurlijk wel zaak om in dat steeds groeiende aanbod onderscheidend te blijven en dat gaat niet vanzelf. Dat is absoluut een van onze speerpunten voor de komende periode.

Daarnaast wordt hierdoor de toch al krappe arbeidsmarkt steeds krapper. We merken dat het steeds lastiger is om goede, gemotiveerde en het liefst ervaren medewerkers te werven. En met de toenemende concurrentie zal dat niet makkelijk worden. We zullen dus ook op dat gebied inventief moeten blijven.

Welke leveranciers hebben jullie?

Het zijn er wellicht teveel om allemaal hier op te noemen, dus laat ik er twee uitlichten. We werken veel samen met een lokale brouwerij, Oproer. Samen met hen brouwen we ook een eigen bier. Daarnaast werken we al langer samen met Residence wijnen.

Waarom werken jullie juist met deze leveranciers?

Residence wijnen heeft een enorm aanbod van echte kwaliteitswijnen. Bekende huizen en mooie trouvailles. Ik hecht veel waarde aan goede relaties en een bepaalde loyaliteit naar elkaar. Met mijn contact bij Residence werk ik al jaren samen, dan heb je meestal aan een half woord genoeg. Dat zorgt voor heldere communicatie en altijd meedenken.

Oproer is een echte Utrechtse brouwerij. Onze chef had goed contact met de brouwer en wij wilde al langer een eigen biertje. Lokale producten genieten bij ons altijd de voorkeur. Daarbij voelen we een sterke connectie met de stad en die delen we dan weer met de mannen van Oproer. En soms klikt het ook gewoon goed. Het hele brouwproces en alles er omheen heeft geleidt tot veel gezelligheid en leuke momenten.

Heb je nog een goede tip voor collega ondernemers?

Ik heb niet echt een tip. Ik denk dat iedereen het op zijn eigen manier doet en dat is juist zo mooi. Je hoeft niet altijd het wiel zelf uit te vinden natuurlijk, dan is het mooi als een collega je bij kan staan met raad en daad. Zo ben ik zelf recent lid geworden van het AF&BM. Een vakvereniging voor F&B managers.

Wat zijn jouw inspiratiebronnen?

Collega’s in binnen- en buitenland. Ik vind het heerlijk om in mijn vrije tijd zoveel mogelijk plekken en zaken te bezoeken. Het is ontzettend leuk om te zien hoe iedereen een andere visie heeft en daar vol overgave achteraan gaat.
Boeken en films. Kan ik enorm van genieten maar geven natuurlijk ook een tijdsbeeld, nieuwe trends en nieuwe ideeën.

Meer informatie: www.KarelV.nl

Grand Hotel Karel V
Geertebolwerk 1
Utrecht
(t) 030-2337555

Wil jij iedere maand weten wat je gemist hebt aan leuke interviews met horeca ondernemers? Abonneer je dan nu op onze nieuwsbrief en volg onze facebookpagina voor direct updates!

Ook interessant

Productnieuws

Aanbiedingen